Ristiäiset liittää kastetun seurakunnan jäseneksi

Ristiäisissä eli kastejuhlassa kastetusta tulee kotiseurakuntansa jäsen ja siten osa maailmanlaajuista kirkkoa. Ristiäisissä kastetun läheiset rukoilevat ja toivovat hänelle hyvää.

Useimmat kastettavat ovat sylilapsia, mutta nuoriakin kastetaan - usein rippikoulun yhteydessä. Viisitoista vuotta täyttänyt alle 18-vuotias voi tulla kastetuksi ja liittyä kirkkoon vanhempiensa luvalla. Myös aikuinen, jota ei ole kastettu lapsena, voidaan kastaa.

Ristiäisten lyhyt muistilista

• Ota yhteyttä kotiseurakuntasi seurakuntatoimistoon. Sovi kasteen ajasta, paikasta ja kastepapista.
  • Valitse lapselle nimi.
  • Valitse kummit, muista varmistaa kummien kirkkoon kuuluminen.

Voit järjestää kastejuhlan kirkossa, kotona tai vaikka isovanhempien luona. Kastetilaisuuden järjestämisestä tiloissamme ei peritä vuokraa Joensuun seurakuntien jäseniltä. Voit myös lainata kastemekon seurakunnasta.

On tärkeää, että juhlanne toteutetaan teidän toiveidenne mukaan. Alta löydät vinkkejä ja ohjeita juhlanne järjestämiseen - kertokaa toiveistanne kastavalle papille.

Tarkempia tietoja varten voit ladata tästä Joensuun seurakuntien kasteoppaan (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Keraamisia kastelintuja ja kastemalja punaisella taustalla.