Seurakuntavaalit käydään joka neljäs vuosi

Seurakunnissa päätöksiä tekevät vaalein valitut luottamushenkilöt. Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Viimeksi seurakuntavaalit käytiin syksyllä 2022, joten seuraavan kerran pääset äänestämään vuonna 2026.

Seurakuntavaaleissa saat äänestää, jos olet 16 vuotta täyttänyt kirkon jäsen. Äänestämistä varten sinun ei ole tarvinnut käydä rippikoulua tai olla konfirmoitu. Voit asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa, jos olet 18 vuotta täyttänyt konfirmoitu kirkon jäsen. Ehdolle asetut valitsijayhdistyksen kautta.

Seurakuntayhtymässä järjestetään kahdet vaalit

Jos seurakunta kuuluu seurakuntayhtymään, toimitetaan kahdet vaalit. Toisessa vaalissa valitaan edustajat seurakuntaneuvostoon. Seurakuntaneuvoston jäsenet johtavat yksittäisten seurakuntien toimintaa. Toisessa vaalissa valitaan edustajat yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää.

Värikäs tausta, valkoiinen teksti uskottu toivottu rakastettu.