Lasten ja perheiden vertaisryhmät

Vertaistuki perustuu kohtaamiseen ja keskinäiseen tukeen sekä kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen. Samassa elämäntilanteessa olevien tarjoama vertaistuki täydentää mahdollista muuta apua ja auttaa jaksamaan arjessa. On lohduttavaa ja helpottavaa tietää, ettei ole tilanteensa kanssa yksin.

Seurakunnat järjestävät ohjattuja vertais- ja sururyhmiä. Ryhmät ovat maksuttomia ja luottamuksellisia ja niihin voi ilmoittautua, vaikka ei itse asuisi järjestävän seurakunnan alueella.

Lapsensa menettäneiden vertaisryhmä

Vertaisryhmä tarjoaa turvallisen paikan keskustella luottamuksellisesti kaikista lapsen kuolemaan liittyvistä asioista. Keskustelulle ei ole ennalta määrättyä aihetta, vaan ne muodostuvat osallistujien esille nostamien aiheiden perusteella.

Ryhmä on avoin ryhmä, joten voit tulla mukaan silloin, kun pääset.

Yhteistyössä Käpy Lapsikuolemaperheet ry:n ja Pohjois-Karjalan Syöpälapset Sykkyrä ry:n kanssa. Ryhmä kokoontuu kerran kuukaudessa Rantakylän kirkolla. Kevään 2024 kokoontumiset ovat keskiviikkoiltaisin klo 18. Kevään kokoontumispäivät ovat 3.1./7.2./13.3./3.4./8.5./5.6. Ilmoittauduthan ensimmäistä kertaa tullessasi.

Tiedustelut vertaisohjaaja Anu Hynniseltä sähköpostitse anu.hynninen@evl.fi tai puh. 050 571 1503.

Lasten eroryhmä 7-9-vuotiaille

Lasten eroryhmä käynnistyy yhteistyössä Lähiötalon kanssa tiistaina 19.3.2024 klo 17-18.30 Lähiötalolla. Ryhmä kokoontuu tiistaisin yhteensä neljä kertaa ja viidennellä kerralla myös vanhemmat ovat mukana. Ryhmää ohjaavat lastenohjaaja Anu Hynninen Rantakylän seurakunnasta ja Malla Luodelahti Lähiötalolta. Ryhmään ilmoittautuminen on nyt auki täällä.

Vanhempien ero on usein lapsellekin kriisi, joka voi herättää monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Vertaisryhmässä lapsi saa käsitellä vanhempiensa eroon liittyviä ajatuksia ja tunteita turvallisessa ympäristössä. Ryhmässä käsiteltäviä teemoja lähestytään toiminnallisin menetelmin kuten leikkimisen, satujen ja piirtämisen keinoin.

Vanhempien erosta voi olla pidempi tai lyhyempi aika. Edellytyksenä ryhmään osallistumiseen on, että vanhemmat ovat tehneet eropäätöksen, he ovat puhuneet siitä lapsen kanssa ja uudet asumisjärjestelyt ovat selvillä.

Lapsen lojaliteettiristiriidan minimoimiseksi on tärkeää, että molemmat vanhemmat hyväksyvät lapsen osallistumisen ryhmään.

Lisätietoa ryhmästä lastenohjaaja Anu Hynniseltä sähköpostitse anu.hynninen@evl.fi tai puh. 050 571 1503.

Kamalat äidit - vertaistukea teinien äideille

Tulossa syksyllä 2024!

Kamalat äidit®-vertaisryhmät ovat murrosikäisten lasten äideille tarkoitettua vertaistoimintaa. Äitiryhmissä käsittelemme vanhemmuuteen, äitien jaksamiseen ja hyvinvointiin liittyviä teemoja, jaamme murrosikään liittyvää tietoa sekä kannustamme äitejä keskustelemaan ja jakamaan ajatuksiaan yhdessä muiden ryhmän osallistujien kanssa.

Ryhmä kokoontuu yhteensä viisi kertaa joka toinen tiistai 24.9.-19.11. klo 17.30-19.30 Noljakan kirkon takkahuoneessa. Ryhmää ohjaavat lastenohjaajat Piia Soininen Joensuun seurakunnasta ja Anu Hynninen Rantakylän seurakunnasta.

Lisätietoja Piialta 050 465 0652/piia.soininen@evl.fi tai Anulta 050 571 1503/anu.hynninen@evl.fi

Ilmoittautuminen aukeaa 1.8.2024.

Valkosiipinen enkeli mustaa taustaa vasten.