Äänestämällä voit vaikuttaa!

Seurakuntavaaleissa voit äänestää joko ennakkoon tai varsinaisena vaalipäivänä. Ennakkoon voit äänestää missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa ympäri Suomen. Vaalipäivänä voit puolestaan äänestää vain oman seurakuntasi äänestyspaikassa. Muista ottaa henkilöllisyystodistus mukaasi äänestätpä sitten ennakkoon tai varsinaisena vaalipäivänä.

Kuka saa äänestää seurakuntavaaleissa?

Saat äänestää seurakuntavaaleissa, jos olet yli 16-vuotias tai täytät 16 vuotta viimeistään vaalipäivänä 20.11.2022. Lisäksi sinun tulee olla evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, jäsenyys riittää.

Sinulla on äänioikeus siinä seurakunnassa, jonka jäsen olet ollut 15.8.2022.

Missä ja milloin voin äänestää?

Ennakkoäänestys

Ennakkoäänestys järjestetään 8.–12.11.2022. Joensuun seurakuntien järjestämät ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat löydät täältä.

Varsinainen vaalipäivä

Vaalien varsinainen äänestyspäivä on 20.11.2022. Seurakuntien varsinaisen vaalipäivän äänestyspaikat löydät täältä.

Kotiäänestys

Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin rajoittunut, ettei hän pääse äänestys- eikä ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia, saa äänestää ennakkoon kotonaan siinä seurakunnassa, jonka äänioikeutettujen luetteloon hänet on merkitty.

Kotiäänestykseen tulee ilmoittautua kirjallisesti tai puhelimitse seurakuntatoimistoon viimeistään ennakkoäänestyksen alkamista edeltävänä perjantaina eli 4.11.2022 ennen kello 16. Seurakuntatoimistojen yhteystiedot löydät täältä.

Ketä voin äänestää?

Kaikki Joensuun seurakuntien ehdokkat löydät täältä.

Lisäksi voit etsiä itsellesi sopivaa ehdokasta vaalikoneesta.