Joensuun kirkko

Punatiilinen kirkkorakennus, jossa suippoja torneja.

900

Joensuun kirkkoon mahtuu enimmillään 900 henkeä, joista osa kirkon toiseen kerrokseen. Kulku sinne vain rappusia pitkin. Kirkkotilat ovat käytössä ympäri vuoden ja tiloja vuokrataan myös konsertti- ja tapahtumakäyttöön. Kirkosta löytyvät urut ja piano sekä äänentoistojärjestelmä.

Kirkon parkkipaikat sijaitsevat Papinkadun vierustalla, aivan kirkon edustalla. Kirkonmäelle kiivetään ylös rappusia pitkin. Liikuntaesteiset sekä mm. lasten rattaiden kanssa liikkuvat pääsevät kirkon pääovelle Koulukadun puolelta lähtevän loivan hiekkatien kautta. Kirkkoon pääsee invaluiskaa pitkin pyörätuolilla ja rollaattorilla, mutta kirkon ulko-ovien kohdalla on kynnys, jonka ylittäessään kulkija tarvitsee yleensä apua. Kirkon ulko-ovet ovat myös raskaat aukaista.

Kirkko on kesäisin avoinna osana valtakunnallista Tiekirkko-verkostoaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja tuolloin kirkkoon voi aukioloaikoina tutustua oppaan avustuksella. Muutoin kirkko on avoinna tapahtumien yhteydessä.

Rakennuksen historiaa

Joensuun kirkon on suunnitellut Josef Stenbäck, jonka kädenjälki näkyy eri puolilla maatamme yli 30:ssa kirkossa. Kirkko edustaa tyyliltään uusgotiikkaa, mutta siinä on piirteitä myös jugendtyylistä. Katto- ja seinämaalaukset on Stenbäckin suunnitelman mukaan maalannut August Grönroos. Kirkon alttaritaulun on maalannut Ilmari Launis. Lasimaalaukset on suunnitellut taiteilija Antti Salmenlinna.

Kirkossa on kolme tornia ja suurin niistä on kellotorni, jonka korkeus on 57 metriä. Tästä luvusta neljä metriä on tornin huipulla olevaa ristiä. Kellotornissa on kolme Saksassa v. 1903 valettua kelloa.

Joensuun kirkko on seurakunnan kolmas kirkko Louhelan mäellä. Kirkon vihkimisen suoritti rovasti Henrik Piipponen 26.7.1903.

Tiedustelut ja varaukset:

013 2635 363 seurakuntatoimisto, Kirkkokatu 28, avoinna ma-pe klo 9-12

Sydäniskuri Sydäniskuri
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

ke 20.3. klo 12.00

Keskipäivän konsertti

Keskipäivän konsertti joka keskiviikko klo 12 - 12.30.
Konsertissa esiintyvät vaihtelevasti seurakunnan kanttorit sekä muusikkovierailijat.
Vapaa pääsy.
ke 20.3. klo 18.00

Papinkatu 1 b, 80100 Joensuu

Polkuja pyhään - arkiretriitti: pieni pyhiinvaellus

Tule mukaan poluille pyhään! Paastonajan arkiretriitti Polkuja pyhään kulkee kaupungin pyhien paikkojen läpi. Saat mukaasi pyhiinvaelluspassin, johon saat kerätä tarroja tapahtumista. Polkuja pyhään alkaa tuhkakeskiviikon messuista ja päätyy hiljaisen viikon rukoushelmimessun kautta pääsiäisen iloon.
la 23.3. klo 19.00

Club for Five - Kirkkokonsertti

Club For Five - Kirkkokonsertti on akustinen vokaalimusiikin hetki, jossa kuulija kuljetetaan hiljentymään ja viihtymään yhtyeen musiikin parissa.
Konsertti sisältää suomalaisille rakkaita virsiä sekä muita tunnelmallisia lauluja yhtyeen uran varrelta. Taidokas viisikko kuljettaa kuulijaa taidokkaasti läpi erilaisten tunnelmien ja musiikin tyylilajien.

Club For Five on Suomen tunnetuimpia a cappella -yhtyeitä ja saavuttanut suurta suosiota myös ulkomailla. Yhtye on julkaissut 13 studioalbumia, joista 6 on myynyt kultaa.

Club For Five:

Maija Sariola (sopraano)
Saima Haapanen (altto)
Jouni Kannisto (tenori)
Juha Viitala (baritoni)
Tuukka Haapaniemi (basso)

Liput ennakkoon Ticketmasterista alk. 29,5€, ovelta 30€. Konsertti järjestetään yhteistyössä Joensuun seurakunnan kanssa.
su 24.3. klo 10.00

Messu

Liturgi: Topi Nieminen
Saarnaaja: Heidi Väyrynen
Kanttori: Tuomas Pyrhönen
ke 27.3. klo 12.00

Keskipäivän konsertti

Keskipäivän konsertti joka keskiviikko klo 12 - 12.30.
Vapaa pääsy.
to 28.3. klo 19.00

Papinkatu 1 b, 80100 Joensuu

Kiirastorstain messu ja valvomisen ilta

Kiirastorstain messu
Liturgi: Kaija Santti
Saarnaaja: Topi Nieminen
Kanttori: Tuomas Pyrhönen
pe 29.3. klo 10.00

Sanajumalanpalvelus

Liturgi ja saarnaaja: Kaija Santti
Kanttori: Elina Vitri-Viitaniemi & lauluryhmä Pappilan hätävara
pe 29.3. klo 16.00

Papinkatu 1 b, 80100 Joensuu

"Käy yrttitarhasta polku" - kärsimysajan urkuimprovisaatiot

Tuomas Pyrhönen, urut

Pitkäperjantain konsertissa Tuomas Pyrhönen improvisoi uruilla tutuista kärsimysajan virsistä. Myös yleisö pääsee laulamaan yhdessä.

Vapaa pääsy. Tervetuloa!