Pyhäselän kirkko

Aurinkoinen kesäkuva, jossa etualla nurmialue sankarihautausmaan punertavakivisine muistolaattoineen ja punaisine kukkineen, niiden vieressä kivipatsas, jossa ihmishahmo ja risti. Nurmialueen takana vaaleaksi rapatun kirkkorakennuksen torni, jonka tumman, terävästi suippenevan katon päällä risti. Tornin takana rakennus sivusiipineen jatkuu matalampana. Taustalla puita.

450

Kirkkoon mahtuu noin 450 henkilöä. Kirkossa on käytössä äänentoistojärjestelmä. Kirkossa on kahdet urut, joista vanhemmat sijaitsevat urkuparvella ja uudemmat lattiatasolla.

Kirkkoon pääsee invaluiskaa pitkin pyörätuolilla ja rollaattorilla, mutta kirkon ulko-ovien kohdalla on korkea kynnys, jonka ylittäessään kulkija tarvitsee yleensä apua. Kirkon ulko-ovet ovat myös raskaat aukaista.

Rakennuksen historiaa

Pyhäselän kirkko valmistui vuonna 1928 ja sen on suunnitellut Yrjö Vaskinen. Kirkko on funkkishenkinen pitkäkirkko, jossa on barokkimainen piikkitorni. Alttaritauluna toimivan lasimaalauksen on maalannut Fritz Hilbert, joka työskenteli Salomo Wuorion lasimaalamossa.

Tiedustelut ja varaukset:

013 741 047 seurakuntatoimisto, Hammaslahdentie 76, avoinna ma-pe klo 9-12

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
wc wc

ke 20.3. klo 11.00

Keskipäivän ehtoollishetki

Lämpimästi tervetuloa keskipäivän ehtoollishetkeen. Palvelemassa Heidi Salo ja Liisa Kettunen. Huomaathan, että alkamisajankohta on klo 11. "Uskon ristin salaisuuteen, yöstä johdat aamuun uuteen." VK 73
to 21.3. klo 17.00

Kirkkokuoro

Kirkkokuoron harjoitus kirkossa klo 17-19

Palmusunnuntain messu

Liturgia ja saarna: Heidi Salo
Kanttori: Liisa Kettunen
Kapsäkki-lauluryhmä ja Kirkkokuoro
Messussa avustamassa eri tehtävissä Antti ja Kirsi Liuska sekä Ella Turunen. Kirkkokahveilla voit virpoa ystäviä, tervetuloa mukaan!
to 28.3. klo 18.00

Kiirastorstain iltakirkko

Kiirastorstain messun toimittaa Heidi Salo, kanttorina Liisa Kettunen. Avustajina Sakari Martikainen ja Verneri Martikainen.
Piotr Sobczak soittaa osat Preludi ja Sarabande J. S .Bachin soolosellosarjasta nr 1 G-duuri sekä Händelin Largon.
Kirkko puetaan mustiin messun jälkeen. Lämpimästi tervetuloa.
pe 29.3. klo 10.00

Sanajumalanpalvelus

Hiljaisuudessa alkavassa jumalanpalveluksessa pysähdytään ristin äärelle. Kirkon alttari on peitetty mustalla kankaalla, virret lauletaan ilman säestystä ja vain ikkunoista tuleva valo valaisee kirkon. Palvelemassa Ville Ojala, Liisa Kettunen, Tarvo Pöllänen ja Kirkkokuoron laulajia.

Messu

"Aurinko tanssii, halleluja!
Jeesus on noussut haudastansa!" - virsi 942 -

Liturgia Marita Tiili, saarna Heidi Salo, kanttorina Liisa Kettunen ja palvelemassa Kirkkokuoro.
Messun jälkeen kirkkokahvit.

Messu