Yhteinen kirkkovaltuusto on ylin päättävä toimielin

Seurakuntayhtymässä tärkeimmät päätökset tekee seurakuntavaaleille valittu yhteinen kirkkovaltuusto. Kirkkovaltuustossa on vaaleilla valittuja luottamushenkilöitä kaikista seurakuntayhtymän seurakunnista. Kunkin seurakunnan edustajien paikkamäärään yhteisessä kirkkovaltuustossa määrittelee kyseisen seurakunnan jäsenmäärä.

Vaalikauden aikana kirkkovaltuuston kokoonpanossa voi tapahtua muutoksia. Jos valittu luottamushenkilö menettää vaalikelpoisuutensa, esimerkiksi asuinpaikan vaihdoksen takia, nousee hänen paikalleen varajäsen siltä vaalilistalta, jolta edustaja on alkujaan valittu. Jos varajäsentä ei ole, paikka jää täyttämättä.

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää yhtymän talousarviosta, kirkollisveron suuruudesta, rakennushankkeista ja suurimmista avustuksista. Lisäksi se jakaa seurakuntatyöhön käytettävät varat seurakuntien kesken.

Kirkkovaltuuston kokoukset ovat julkisia ja kaikille avoimia. Joensuun seurakuntien yhteisen kirkkovaltuuston kokouksia voi seurata myös Toivon tähden -Youtube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä suorana lähetyksenä. Kokouksista ei jää verkkoon tallennetta.

Yhteisen kirkkovaltuuston kokoonpano vuosina 2023-2026

Puheenjohtajat (2023-2024)

• puheenjohtaja Helena Hulmi (Rantakylän seurakunta)
  • varapuheenjohtaja Topi Linjama (Joensuun seurakunta)

Jäsenet

Enon seurakunta, 5 paikkaa

• Ahlholm Maiju, Haltilahti Risto, Kokkonen Lauri, Räty Pekka, Suo-Anttila Päivi.

Joensuun seurakunta, 14 paikkaa

• Ahtiainen Pertti, Hakkarainen Siru, Ikäheimo Nora, Kemppi Jarkko, Lehto Iiris, Linjama Topi, Miikkulainen Helena, Miikkulainen Roosa, Miinalainen Ritva, Minkkinen Jaana, Mölsä Marja, Riiheläinen Janne, Sotkasiira Tiina, Tanskanen Anja.

Pielisensuun seurakunta, 12 paikkaa

• Auvinen Pekka, Eteläpää Päivi, Heikura Outi, Heinonen Eila, Karvinen Tarmo, Kinnunen Satu, Majoinen Kaija, Nissinen Mikko, Paavilainen Päivi, Reijonen Heikki, Sivonen Markku, Vänskä-Ruotsalainen Mari.

Pyhäselän seurakunta, 6 paikkaa

• Kärki-Puustinen Mari, Rossi Hannes, Räsänen Marja, Tahvanainen Annukka, Tiitinen Virva, Väänänen Eira.

Rantakylän seurakunta, 10 paikkaa

• Eskelinen Ina, Hulmi Helena, Hämäläinen Petri, Karvinen Petri, Kärnä Outi, Malinen Inari, Matikainen Mari, Mutikainen Sanna, Pesonen Elina, Törmänen Maija.

Vaara-Karjalan seurakunta, 4 paikkaa

• Hassinen Reima, Meriläinen Anne, Sagulin Eino, Väistö Eevi.