Enon kirkko

Keltaisen sävyinen puukirkko, jossa valkoiset kulmalaudat. Kirkossa monta kulmausta, kullakin seinällä yhdestä pystysuuntaisesta ja yhdestä puoliympyrästä muodostuva ikkuna. Kirkon keskellä katolla torni, jonka huipulla kultainen pallo ja sen päällä risti. Kuvan reunoissa kuusipuut.

1000

Enon kirkkoon mahtuu tuhat henkeä. Kirkkotilat ovat käytössä vuodenvaihteeseen saakka, jonka jälkeen messutoiminta siirtyy Enon seurakuntatalolle. Toiminnot palaavat talvikauden (tammi-maalis/huhtikuu) jälkeen takaisin kirkolle viimeistään pääsiäiseksi. Kirkko on yleisesti avoinna kesäisin erikseen ilmoitettavina ajankohtina sekä sovittaessa.

Kirkkoon pääsee invaluiskaa pitkin pyörätuolilla ja rollaattorilla, mutta kirkon ulko-ovien kohdalla on korkea kynnys, jonka ylittäessään kulkija tarvitsee yleensä apua. Kirkon ulko-ovet ovat myös raskaat aukaista.

Kirkosta löytyvät urut sekä piano. Tilassa on äänestoistojärjestelmä ja paikalle voidaan tarvittaessa toimittaa videotykki.

Rakennuksen historiaa

Enon nykyinen kirkko on valmistunut vuonna 1818 ja neljäs Enon seurakuntaa palvellut kirkko. Kiihtelysvaaran kirkon tuhouduttua syksyllä 2018, Enon kirkosta tuli vanhin Joensuun kirkoista.

Kirkon piirustukset on laatinut kiteeläissyntyinen Anton Wilhelm Arppe. Kirkko on ns. kaksoisristikirkko, joskaan ei aivan täydellinen sellainen, koska kirkossa on alaslasketut sisäkatot sivuissa ja viistetyt vastaavat ulkokaton osat. Kirkko on saanut vaikutteita uusklassisuudesta.

Kirkon pihassa on erillinen kellotapuli, joka on valmistunut vuonna 1957. Se rakennettiin edellisen palettua maan tasalle. Tapulissa on kaksi kelloa.

Saarnastuoli on kirkon vanhin ja arvokkain osa. Se on toiminut aikaisemmin Kuopion kolmannen kirkon saarnastuolina, jonne sen rakensi puuseppä Tegman v. 1757. Saarnastuolin on koristellut tunnettu kirkkomaalari Michael Toppelius v. 1760. Kirkon alttaritaulu paljastettiin heinäkuussa 1930. Taulun aiheena on Jeesus ristillä ja sen on maalannut enolainen taiteilija Eino J. Härkönen.

Tiedustelut ja varaukset:

013 2635 601 seurakuntatoimisto, Enontie 30 A, avoinna ma-pe klo 9-12

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Pysäköintipaikka liikuntaesteisille Pysäköintipaikka liikuntaesteisille
Tilaa vaunuille Tilaa vaunuille
wc wc
Piano/flyygeli
Kastemalja

Messu

Uusheräyksen kirkkopyhä. Saarna Arto Lehtineva, liturgia Markku Koistinen, kanttori Hanna Autio.
to 9.5. klo 10.00

Helatorstain messu

Helatorstain aiheena on ilo Jeesuksen nousemisesta Isän luo ja siitä, että hän on henkensä kautta joka päivä kanssamme.

Messu

Saarna ja liturgia Markku Koistinen, kanttori Hanna Autio.

Rukouksen helluntai

Messussa Enon kirkossa Saarnaa Jukka Jämsén, liturgia Kati Nissi, kanttori Tanja Ojala.
Messun jälkeen seppeleenlasku sankarihaudoilla, keittolounas sekä ohjelmaa seurakuntatalossa.
to 23.5. klo 12.00

Perhemessu ja hodareita!

Kirkonmäellä tarjolla hodareita klo 17 alkaen, Iltakirkko kaikenikäisille klo 18, Kati Nissi, Hanna Autio, Saija Ihalainen ja Heidi Kanninen.

Tervetuloa kevään viimeiseen perhemessuun Enon kirkkoon!
Perhekirkot rakennetaan lasten näköisiksi ja lyhytkestoisiksi. Vietämme samalla lukuvuoden päätösjuhlaa ja ihania lauluja on iloksemme esittämässä kuorolaiset! Tulkaahan kaikki mukaan viettämään iloista hetkeä kanssamme!

Messu

Saarna ja liturgia Kaisu Suvanto, kanttori Hanna Autio.

Messu

Saarna ja liturgia Kati Nissi, kanttori Hanna Autio.