Hoilolan kirkko

Kesäinen kuva, jossa etualalla nurmikkoinen rinne ja sen päällä vaalea rakennus, jossa toisessa osassa korkea punainen katto sekä pieni kellotorni. Oikealla matala lisäsiipi. Puita taustalla.

100

Hoilolan kirkossa järjestetään edelleen toimintoja, jotka palvelevat alueen asukkaita. Lisäksi tilat ovat järjestökäytössä. Kirkko on mitoitettu noin sadalle hengelle ja sen seurakuntasalia voi käyttää perhejuhlien järjestämiseen. Astiastot löytyvät noin 50 hengelle.

Rakennuksen historiaa

Hoilolan kirkko on Joensuun itäisin ja sijaitsee lähellä rajaa. Arkkitehti Veikko Larkaksen suunnittelema rajaseutukirkko valmistui toukokuussa 1950 ja korvasi rauhassa rajan taakse jääneen kirkon. Rahoitus sen rakentamiseen saatiin pääosin luterilaisilta seurakunnilta Amerikasta.

Kirkon kalustoa on koottu lakkautetuilta siirtoseurakunnilta: kirkonkello Suursaaresta Tytärsaaron seurakunnalta; alttaritaulu Ruskealasta; kynttiläkruunu Koivistolan seurakunnalta; alttarin ja saarnastuolin kynttiläjalat, kolehtihaavit, hautauslapio ja ripityskalusto Impilahdelta; alttariliina ja papin kapat Räisälästä; harmooni/pneumaattinen käsipalkeilla toimiva, ehtoolliskalusto ja messukasukka entisen Korpiselän ev.lut. seurakunnalta.

Tiedustelut ja varaukset:

040 7374 656 seurakuntatoimisto, avoinna ke-pe klo 9-12