Seurakuntalaisilla on merkittävä rooli paikallisessa päätöksenteossa

Useamman seurakunnan muodostamassa seurakuntayhtymässä päätöksenteko jakautuu monelle eri tasolle. Tasoista lähimpänä seurakunnan arkea toimivat seurakuntaneuvostot. Ylintä valtaa käyttää yhteinen kirkkovaltuusto, jonka päätöksiä toimeenpanee yhteinen kirkkoneuvosto.

Päätöksenteosta näissä toimielimissä vastaavat vaalein valitut edustajat, jotka ovat alueensa seurakuntalaisia. Seurakuntavaalit käydään neljän vuoden välein. Vaaleissa äänioikeus on 16 vuotta täyttäneillä seurakuntalaisilla. Seuraavat seurakuntavaalit käydään vuonna 2026.

Suomen ev.lut. kirkon ylin päättävä elin on kaksi kertaa vuodessa kokoontuva kirkolliskokous (evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Edustajat tähän kirkon eduskuntaan valitaan vaaleilla neljän vuoden välein. Seuraavat vaalit pidetään keväällä 2024. Kirkolliskokousedustajia valittaessa äänioikeutettuja ovat kirkkovaltuustojen ja seurakuntaneuvostojen jäsenet sekä papit.

Seurakuntalaisena sinulla on mahdollisuus tehdä aloite

Seurakunnan jäsenellä on oikeus tehdä aloite seurakunnan toimintaa ja hallintoa koskevassa asiassa.

Yksittäistä seurakuntaa koskeva aloite toimitetaan kirjallisena seurakuntatoimistoon, jonka jälkeen seurakuntaneuvosto käsittelee aloitteen. Laajempaa asiaa koskeva aloite tulee toimittaa seurakuntayhtymän hallintosihteerille, jonka jälkeen kirkkoneuvosto käsittelee aloitteen. Jos aloite koskee kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvaa asiaa, kirkkoneuvosto valmistelee aloitteen valtuustolle.

Kokonaiskirkon asioihin liittyvä aloite voi edetä aina kirkon "eduskuntaan" eli kirkolliskokoukseen saakka. Reitti voi olla esimerkiksi: seurakuntalaisen aloite - kirkkoneuvosto - hiippakuntavaltuusto - kirkolliskokous.

Lähetä aloite, seurakuntayhtymä

hallintosihteeri
Joensuun seurakuntayhtymä
Hallinto- ja talouspalvelut
Kirkkokatu 28
80100 Joensuu

Lähetä aloite, seurakunnat

Enon seurakunta
Enontie 30 A
81200  Eno

Seurakuntatoimisto on avoinna pääsääntöisesti lähipalveluna ma-pe klo 9-12. Mikäli haluat varmistaa lähipalvelun, varaa aika etukäteen puhelimitse.

Pielisensuun seurakunta
Huvilakatu 8 b
80200  Joensuu

Pyhäselän seurakunta
Hammaslahdentie 76
82200  Hammaslahti

Seurakuntatoimisto on avoinna ma-pe klo 9-12. Asiointi soittamalla tai lähettämällä sähköpostia. Mikäli haluat varmistaa lähipalvelun, varaa aika etukäteen puhelimitse.

Rantakylän seurakunta
Rantakylänkatu 2
80160  Joensuu

Vaara-Karjalan seurakunta

Asiointi tällä hetkellä vain soittamalla tai lähettämällä sähköpostia. Tohmajärventie 31, 82140 Kiihtelysvaara, avoinna ke klo 9-12 ja Koulutie 10, 82730 Tuupovaara, avoinna to 9-12.