Hautauksesta ja hautojen hoidosta sopiminen

Aloita hautajaisjärjestelyt ottamalla yhteyttä vainajan kotiseurakunnan toimistoon. Joensuun seurakunnista poikkeuksen muodostaa Joensuun seurakunta, jonka hautauksista sovitaan suoraan hautausmaan toimiston kanssa. Jos et tiedä mihin seurakuntaan vainaja kuului, tarkista se lisäämällä vainajan osoite hakukoneeseen, jonka löydät tästä linkistä (evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jos vainajan siunaustilaisuus ja hautaus järjestetään toisella paikkakunnalla, ota yhteyttä sikäläiseen seurakuntatoimistoon tai hautausmaan toimistoon. Voit halutessasi valtuuttaa myös yksityisen hautaustoimiston hoitamaan kaikki hautausjärjestelyt.

Lisätietoja hautajaisten järjestämisestä löydät tästä linkistä.

Hautaustapa ja hautapaikka

Hautajaisia järjestäessäsi valitset vainajalle arkku- tai tuhkahautauksen sekä hautapaikan. Mikäli vainajalle ei ole tiedossa valmista hautapaikkaa, hankitaan hänelle uusi arkku- tai uurnahauta. Joensuun seurakunnat huolehtivat ja hoitavat kymmentä hautausmaata, joista voit tiedustella paikkaa. Joensuun hautausmaalla on myös tunnukseton hautalohko. Tuhkahautauksen yhteydessä vainajan tuhka voidaan haudata myös muistolehtoon. Muistolehtoja löytyy Joensuun, Pyhäselän ja Enon hautausmailta.

Jos tuhka haudataan tai sirotellaan muualle kuin hautausmaalle, on siihen oltava maanomistajan tai vesialueen haltijan kirjallinen lupa. Joensuussa sekä lähialueilla tuhkansirotteluun on pysyväislupa Joensuun kalastuskunnan vesialueille sekä Lehmon kylän osakaskunnan vesialueille. Näille alueille omaisten ei tarvitse erikseen kysyä kirjallista lupaa. Tarkemmat tiedot vesialueista saat hautausmaan toimistosta.

Haudalla tulee olla hautaoikeuden haltija

Hautapaikalla on aina oltava nimetty henkilö hautaoikeuden haltijana. Hautaoikeuden haltijaksi nimetyllä henkilöllä on oikeus hoitaa ja tehdä hautaan liittyviä sopimuksia hautausmaan ylläpitäjän kanssa. Hautaoikeuden haltijasta voidaan sopia hautapaikasta sovittaessa tai se ilmoitetaan hautausmaan ylläpitäjälle vuoden sisällä hautauksesta.

Hautaoikeus hautaan määräytyy sukulaisuussuhteesta hautaan ensimmäiseksi haudatun vainajan mukaan. Hautaoikeus on ensimmäiseksi hautaan haudatun vainajan suoraan etenevässä ja takenevassa polvessa olevilla henkilöillä ja heidän aviopuolisoilla.

Hautoja hoitavat omaiset tai seurakuntayhtymä

Haudan hoidosta vastaavat haudatun omaiset. Haudan hoidon voi antaa myös seurakuntayhtymän hautainhoitorahaston tehtäväksi, jolloin siitä veloitetaan hinnaston mukainen maksu. Haudan hoitosopimus tehdään 1, 5 tai 10 vuoden mittaisena. Hoitosopimukseen sisältyy haudan nurmi- tai hiekkapinnan hoito, kukkien hankinta, istutus ja hoito.

Haudan hoitosopimus solmitaan keväällä

Haudan hoitosopimus solmitaan keväällä hyvissä ajoin ennen kesäkauden alkua. Tällöin seurakuntayhtymä huolehtii kukista ja niiden hoidosta haudalla. Yleisimmät vaihtoehdot haudan hoitosopimukselle ovat hoito kesäkukilla ja perennahoito. Haudan hoitosopimus tehdään 1, 5 tai 10 vuoden mittaisena.

Kaikki hoitosopimukset sisältävät säännöllisen ruohonleikkuun ja hauta-alueen trimmeröinnin tai hiekka-alueen siistimisen. Lisäksi sopimukseen kuuluu kukkatilan perustaminen ja lannoittaminen, valittujen kasvien istuttaminen sekä kastelu ja muut hoitotyöt kauden aikana.

Hoitohaudalle istutettujen kukkien sekaan ei suositella istutettavaksi omia kukkia, mutta leikkokukkia voi tuoda. Muistomerkin huolto ei kuulu haudanhoitosopimuksen piiriin.

Lisätiedot Joensuun hautausmaan toimistosta. Pyhäselän, Vaara-Karjalan ja Enon hautausmaille tilauksen voi tehdä myös alueen omasta seurakuntatoimistosta.

Joensuun seurakuntayhtymä
Rauhankatu 4, HUOM! ajalla 2.5.2023 - 30.6.2024 Teollisuuskatu 13
80100  Joensuu

Hautausmaan toimisto on avoinna asiakkaille ma–to klo 8.30–15 ja pe klo 8.30–14.

hautaustoimen päällikkö
Joensuun seurakuntayhtymä