Oletko tilaamassa virkatodistusta tai sukuselvitystä?

Virkatodistus on asiakirja, jota tarvitset mm. perunkirjoitusta tai perinnönjakoa sekä pankkia varten hoitaessasi kuolleen henkilön raha-asioita. Sukuselvitys on virkatodistusta laajempi asiakirja, joka sisältää muun muassa henkilön muutot, avioliitot ja lapset. Vaadittavan todistuksen laajuuden tarve selvitetään tilausvaiheessa.

Joensuun alueen seurakuntien (Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Enon, Pyhäselän sekä Vaara-Karjalan seurakunnat) jäsenistä virkatodistuksia annetaan Kuopion aluekeskusrekisteristä (kuopionseurakunnat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä. Todistuksista peritään Kirkkohallituksen ohjeiden mukainen maksu, joka määräytyy pyydetyn todistuksen, tehdyn työn ja aineistohankinnan (digitaalinen tai kirjallinen lähde) mukaan. Jos et ole kirkon jäsen, saat virkatodistuksen ja sukuselvityksen Digi- ja väestötietovirastosta (dvv.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä eli entisestä maistraatista.

Virkatodistuksen voi tilata verkossa, myös yritysvaltuutuksella

Virkatodistuksen voi tilata

Lisätietoja yritysten virkatodistustilauksista tästä linkistä (evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kirkkohallituksen määrittelemä hinnasto (evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kuopion aluekeskusrekisterin yhteystiedot ja aukioloajat löydät tästä linkistä (kuopionseurakunnat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

HUOM. Suosittelemme virkatodistuksen tilaamista ensisijaisesti sähköisen palvelun kautta. Näin vältät mahdolliset ruuhkat puhelinpalvelussa. Virkailijat ovat tarvittaessa sinuun yhteydessä, mikäli tilaukseen tarvitaan lisätietoja.

Mihin seurakuntaan kuulun?

Onko sinulle epäselvää minkä seurakunnan alueella asut ja mihin seurakuntaan kuulut? Tarkista kotiseurakuntasi hakukoneen kautta. Linkin hakukoneeseen löydät tästä (evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.