Avioliiton esteiden tutkinta suoritetaan ennen häitä

Ennen häitä tutkitaan avioliiton esteet eli hankitaan kuulutukset. Tutkimisella varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu. Todistuksen avioliiton esteiden tutkinnasta saa seitsemän päivän kuluttua tutkintapyynnöstä. Huomaathan, että postikuljetus voi viedä muutaman päivän. Esteettömyystodistus on voimassa neljä kuukautta, ja se annetaan vihkijälle viimeistään hääpäivänä.

Joensuulaisten tutkinnan suorittaa Kuopion aluekeskusrekisteri

Esteiden tutkintaa pyydetään siitä seurakunnasta, johon toinen osapuoli pariskunnasta kuuluu. Joensuun seurakuntien osalta tutkinnan suorittaa Kuopion aluekeskusrekisteri. Esteiden tutkintapyynnön voi tehdä myös suoraan verkossa (esteidentutkinta.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jos asioit paikan päällä aluekeskusrekisterissä, ota henkilöllisyystodistuksesi mukaan. Verkkopalvelua käyttäessäsi henkilöllisyys varmennetaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Kuopion aluekeskusrekisterin yhteystiedot ja aukioloajat löydät tästä linkistä (kuopionseurakunnat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

HUOM. Suosittelemme virkatodistuksen tilaamista ensisijaisesti sähköisen palvelun kautta. Näin vältät mahdolliset ruuhkat puhelinpalvelussa. Virkailijat ovat tarvittaessa sinuun yhteydessä, mikäli tilaukseen tarvitaan lisätietoja.

Mihin seurakuntaan kuulun?

Onko sinulle epäselvää minkä seurakunnan alueella asut ja mihin seurakuntaan kuulut? Tarkista kotiseurakuntasi hakukoneen kautta. Linkin hakukoneeseen löydät tästä (evl.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä.

Ilmoita samalla sukunimivalinnasta

Avioliittoon aikovien on ilmoitettava sukunimivalinnastaan avioliiton esteiden tutkinnan yhteydessä. Jos avioliittoon aikovat eivät ilmoita sukunimivalinnastaan avioliiton esteiden tutkijalle, kumpikin puoliso säilyttää oman sukunimensä avioliittoon vihkimisen yhteydessä. Lisää tietoa sukunimen valinnasta: sukunimestä päättäminen avioituessa (dvv.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Julkiset kuulutukset vai ei

Seurakunnan jäsenten avioliittoaikomus luetaan ääneen jumalanpalveluksen yhteydessä ennen häitä. Lisäksi Joensuun seurakunnissa kuulutettujen parien nimet julkaistaan koteihin jaettavassa Kirkkotie-lehdessä.

Nimien julkinen lukeminen ei ole pakollista, kuten ei myöskään niiden julkaiseminen lehdessä. Julkaisusta sovitaan erikseen tutkintapyynnön yhteydessä.

Museokatu 4
70100  Kuopio

Postiosoite: PL 1064, 70101 Kuopio.
Olemme avoinna ma-pe klo 9-15. Tällä hetkellä suosittelemme asiointia joko puhelimitse tai sähköisten asiointipalvelujen kautta.

Kuopion aluekeskusrekisterin yhteystiedot