Digitaidot kuuluvat kaikille

Alati digitalisoituvassa ympäristössä digitaitojen puute voi vaikuttaa kielteisesti mahdollisuuksiin saada tietoa sekä hoitaa asioitaan. Taidottomuus voi aiheuttaa myös huonommuuden tunteita, jos henkilö kokee tietoliikenteen ja verkon käyttö olevan itselleen hankalaa. Joensuun seurakunnissa käynnistettiin keväällä 2022 Digiosallisuus-hanke, jonka avulla etsittiin uusia tapoja lisätä digiosaamista ja kuroa umpeen kielteistä digikuilua.

Hanke painottui Joensuun ja Pielisensuun seurakuntien alueelle ja sen avulla etsitiin malleja, joita voidaan hyödyntää jatkossa muuallakin. Hankkeelle saatiin tukea Kirkkohallitukselta ja se toteutettiin yhteistyössä Riverian ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kanssa.

Oheiset videot ohjeistavat muun muassa luomaan Gmail-sähköpostitilin, käyttämään WhatsApp-sovellusta, hyödyntämään YouTubea sekä kertovat yleisellä tasolla tietoturvaan liittyvistä seikoista. Lisäksi hanke on tuottanut vinkki- ja opasvideon heille, jotka haluavat auttaa muita omaksumaan tietoteknisiä taitoja.