Seurakuntayhtymä suunnittelee Utran hautausmaan laajentamista

kynä paperipinon päällä

Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se päättää ostaa Joensuun kaupungilta 2,9 hehtaarin suuruisen maa-alueen hautausmaakäyttöön Utran alueelta. Tarjolla oleva maa-alue rajautuu seurakuntayhtymän omistuksessa oleviin alueisiin. Kaupan myötä Utraan syntyisi yhtenäinen 5,3 hehtaarin kokoinen alue hautausmaatarkoitukseen. Kauppahinta olisi 121 800 euroa, johon lisätään puuston arvo.

Yhteinen kirkkovaltuusto päättää asiasta seuraavassa kokouksessaan, jonka jälkeen päätös alistetaan vielä kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Maa-alueen hankinnalla on tarkoitus varautua tulevaisuuteen. Yleisten hautausmaiden ylläpito ja vainajien hautaaminen ovat hautaustoimilaissa evankelis-luterilaiselle kirkolle uskottuja yhteiskunnallisia palvelutehtäviä. Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä vastaa alueellaan hautatoimen hyvästä hoidosta myös poikkeusoloissa, mikä korostaa entisestään hautaustoiminnan merkitystä ja varautumisen tärkeyttä.

Remontti sulkee Joensuun krematorion noin kuukaudeksi

Joensuun hautausmaan krematoriouunin muurausosat uusitaan vuoden 2023 investointisuunnitelman mukaisesti. Remontin vuoksi krematorio on suljettu 27.3.–21.4.2023. Remontin aikana joensuulaisille tuhkattaville vainajille järjestetään kuljetus Imatran krematorioon. Ulkopaikkakuntalaisten vainajien tuhkauksesta ja kuljetuksesta hautaustoimistot sopivat suoraan muiden krematorioiden kanssa.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän hautaustoimi tuottaa krematoriopalveluja Pohjois-Karjalan maakuntaan ja lähialueille.

2023-02-28 19:22:44.0