Kiihtelysvaaran kirkon toteutussuunnittelu loppuvaiheessa

Arkkitehdin visualisointi tulevan kirkon kirkkosalista 6/2022

Havainnekuva Kiihtelysvaaran uuden kirkon sisätiloista. Kuva: Luo arkkitehdit Oy

Kiihtelysvaaran uuden kirkon rakentamispäätös on saanut sinetin Kirkkohallituksesta, ja kirkon rakennustoimikunnassa on tällä hetkellä meneillään toteutussuunnittelu. Tarkoituksena on saada suunnitelmat valmiiksi urakkalaskentavaihetta varten maaliskuun loppuun mennessä.

Kirkon hirsirungon toimittamisesta on tehty päätös erillishankintana. Hirsirungon tulee toimittamaan Kontiotuote Oy. Kirkon rakentaminen alkaa rakennustoimikunnan arvion mukaan loppukesällä.

Hankkeen päivitetty kustannusarvio on noin 4,6 miljoonaa euroa, joka on sidottu rakennuskustannusindeksiin. Kustannusten nousuun ovat vaikuttaneet muun muassa yleinen rakennuskustannusten voimakas nousu, kirkon keittiön luokitus valmistuskeittiöksi sekä päätös säilyttää vanha kellari.

Uuden kirkon rakentamiseen on saatu vakuutuskorvausta ja kerätty varoja keräyksellä. Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymälle jää omarahoitusosuutta noin 1,3 miljoonaa euroa. Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto on päättänyt anoa avustusta Suomen evankelis-luterilaiselta kirkolliskokoukselta puolelle omavastuuosuudesta.

2023-02-28 19:27:29.0