Sairaalasielunhoitoa Joensuussa 60 vuotta

Kaksi naista on rajattu puolilähikuvaan Siilaisen kuntoutumiskeskuksen sisäänkäynnin edessä. Vasemmanpuolei...

Kuvassa sairaanhoitaja Mervi Eklund (vas.) ja sairaalapappi Eija Majasaari

Huhtikuun alussa tulee kuluneeksi 60 vuotta siitä, kun Pohjois-Karjalan ensimmäinen sairaalapappi Kauko Kajo aloitti virassaan 1.4.1963. Kajo työskenteli keskussairaalassa, Kontioniemen parantolassa ja Paiholan sairaalassa.

Noin kahdeksan vuotta myöhemmin Kajo sai työkaverin, kun Jarmo Sivonen aloitti Pohjois-Karjalan sairaalasielunhoitopiirin toisen sairaalapapin virassa 15.1.1971. Hän oli erityisesti psykiatristen potilaiden sielunhoitaja ja toimi myös työnohjaajana ja palvelevan puhelimen toiminnasta vastaavana.

Tällä hetkellä Joensuun seurakuntayhtymän sairaalapappeina toimivat Eija Majasaari ja Jenni Tabell (vs.). He ovat kaikkia sairaalassa käyviä varten, olipa kyseessä potilas, omainen tai hoitohenkilökunta.

– Keskussairaalassa sairaalasielunhoitajaa pyydetään paikalle usein silloin, kun oma tai läheisen sairaus herättää huolta, Jenni Tabell kertoo.

Sairaalapapin puoleen voi kääntyä matalalla kynnyksellä. Sielunhoitajan kanssa halutaan keskustella esimerkiksi akuuteista kriiseistä, kuoleman kohtaamisesta ja elämän rajallisuudesta, yksinäisyydestä sekä oman tai läheisen elämänhistoriasta. Keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia. Lisäksi sairaalapappia pyydetään tuomaan ehtoollista, viettämään rukoushetkeä tai hänelle halutaan ripittäytyä.

– Sielunhoito voi olla ihan mistä tahansa aiheesta juttelua. En kysele ihmisen vakaumusta. Tarvittaessa voin kysyä, haluaako asiakas, että rukoillaan, mutta kaikissa keskusteluissa en ota sitä esille. Kunnioitamme ihmisen omaa vakaumusta ja itsemääräämisoikeutta. Ei olla tekemässä käännytystyötä vaan tarjoamassa henkistä ja hengellistä tukea, Eija Majasaari toteaa.

Myös terveydenhuollon työntekijät saavat sairaalapapeilta apua, jos osastolla on tapahtunut jotain, mikä on koskettanut työyhteisöä. Sellainen voi olla esimerkiksi nuoren ihmisen yllättävä kuolema osastolla tai yksikön oman työntekijän vakava sairastuminen.

Sairaalasielunhoidon 60-vuotista taivalta Joensuussa juhlitaan syksyllä Rantakylän kirkossa järjestettävän juhlamessun merkeissä. Kaikille avoin juhlamessu järjestetään 24.9.2023 kello 10.

2023-03-27 10:19:00.0