Joensuun seurakuntayhtymän vuoden 2022 tulos alijäämäinen

kynä paperipinon päällä

Joensuun seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi maaliskuun kokouksessaan seurakuntayhtymän vuoden 2022 tilinpäätöksen. Viime vuoden tulos on noin 66 000 euroa alijäämäinen. Toteutunut alijäämä johtuu muun muassa poikkeuksellisen suurista kustannusnousuista.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmikuussa 2022 vaikutti monella tavalla myös seurakuntayhtymän toimintaan. Seurakuntayhtymä tuki Ukrainan sodasta kärsiviä luotettavien avustusjärjestöjen kautta. Paikallisesti avustettiin diakoniatyön kautta sekä valmistauduttiin hätämajoituksen tarjoamiseen seurakuntayhtymän leirikeskuksissa.

Kirkollisverokertymä oli noin 11,7 miljoonaa euroa (2021: 11,6 milj. euroa). Odotettua parempi kirkollisverokertymä perustuu talouden nopeaan toipumiseen, palkankorotusten seurauksena tapahtuneeseen ansiotason nousuun, eläkkeiden nousuun sekä valtion koronan vuoksi aikaisempina vuosina tekemiin tukitoimiin.

Vuonna 2022 seurakuntayhtymän investoinnit olivat noin 965 000 euroa. Vuoden aikana kunnostettiin muun muassa Utran ja Tuupovaaran kirkkoja. Merkittäviä investointikohteita olivat myös Kiihtelysvaaran uusi kirkko ja Joensuun hautausmaan uudisrakennukset. Hankkeiden yhteenlasketut kokonaiskustannukset ovat noin 9,2 miljoonaa euroa, ja molempien hankkeiden on määrä valmistua vuonna 2024.

Joensuun ev.lut. seurakuntien jäsenmäärä oli vuoden 2022 lopussa 49 764 henkilöä ja evankelisluterilaiseen kirkkoon kuului 64,2 prosenttia (2021: 65,6 %) joensuulaisista. Jäsenmäärä on pienentynyt keskimäärin 0,8 prosenttia vuosittain.

Joensuun hautausmaan toimisto- ja huoltorakennuksista saatu urakkatarjoukset

Joensuun seurakuntayhtymä on kilpailuttanut Joensuun hautausmaan uusien toimisto- ja huoltorakennuksien urakat yhteistyössä Pohjois-Karjalan hankintatoimen kanssa. Seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto myönsi tiistai-illan kokouksessaan Pohjois-Karjalan hankintatoimelle valtuudet tehdä hankintapäätökset ja urakkasopimukset voittaneiden tarjousten jättäneiden urakoitsijoiden kanssa. Urakoitsijoiden nimet voidaan julkaista, kunhan hankintapäätökset on tehty.

Hautausmaan uudisrakennuksien rakentaminen alkaa kesällä 2023. Vanhat rakennukset puretaan, ja samalla parannetaan hautausmaan pysäköintialuetta ja selkeytetään liikennöintiä.

Poikkeuksellisen suhdannetilanteen aiheuttama hintojen nousu vaikuttaa hautausmaan rakennushankkeen kustannuksiin. Lisäkuluja tulee myös esimerkiksi sääsuojasta, jonka avulla rakentaminen onnistuu heti perustusvaiheen jälkeen suojatusti. Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi hautausmaan rakennushankkeen päivitetyksi kustannusarvioksi noin 5,0 miljoonaa euroa (10/2022: 4,2 miljoonaa euroa).

2023-03-28 20:30:38.0