Kiihtelysvaaran kirkon toteutussuunnitelmat valmistuneet – aiempi kustannusarvio ylittymässä

kynä paperipinon päällä

Kiihtelysvaaran uuden kirkon toteutussuunnitelmat ovat valmistuneet. Suunnitelmat noudattavat aiemmin hyväksyttyjä luonnoksia, jotka on nyt tarkennettu urakkalaskentaa ja rakentamista varten. Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi toteutussuunnitelmat kokouksessaan tiistaina 25. huhtikuuta.

Rakentamisen kustannukset ovat nousseet ja kustannusten ennakoitavuus on vaikeutunut merkittävästi. Valmistuneiden suunnitelmien mukaan Kiihtelysvaaran kirkon päivitetty kustannusarvio on 5,46 miljoonaa euroa. Aiemmin hyväksytty kustannusarvio on ylittymässä noin 880 000 eurolla.

Kirkon rakennustoimikunnan arvion mukaan kustannusten painaminen nykyisestä oleellisesti alaspäin edellyttäisi edullisempia ratkaisuja muun muassa kirkon korkeuden ja kattorakenteiden suhteen. Tämä tarkoittaisi hankkeelle uutta suunnittelua, lupaprosessia sekä rakentamisen aloituksen siirtymistä vähintään vuodella.

Joensuun seurakuntien ylin päätöksentekoelin, yhteinen kirkkovaltuusto, käsittelee päivitettyä kustannusarviota kesäkuun kokouksessaan.

Kirkon rakennushankkeen kilpailutus tehdään yhteistyössä Pohjois-Karjalan hankintatoimen kanssa. Jos yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyy kustannusarvion ja jos urakoista saadaan hyväksyttävät tarjoukset, rakennustyöt on mahdollista aloittaa heinä-elokuussa 2023.

Monitoimikirkkoon mahtuu parhaimmillaan 280 henkilöä

Tulipalossa syksyllä 2018 tuhoutuneen Kiihtelysvaaran kirkon paikalle rakennetaan monitoimikirkko: uuteen kirkkoon sijoitetaan sekä kirkon että seurakuntatalon toiminnot. Kirkon suunnittelusta vastaa Luo arkkitehdit Oy.

Ulkomuodoltaan kirkosta tulee puinen ristikirkko. Kirkon saliin on suunniteltu 150 istumapaikkaa. Väliovet avaamalla lisätilaa saadaan kahvitilasta ja lasten kappelista, jolloin tilaa on parhaimmillaan jopa 280 henkilölle. Kuoriin sijoitetaan vanhasta kirkosta pelastettu alttaritaulu.

Sisätilojen luonne syntyy kokonaisvaltaisesta puun käytöstä, epäsuorasta ja suorasta luonnonvalosta sekä kauniista näkymistä. Lattiamateriaali on kestävä pystypuu ja seinät ovat kuultokäsiteltyä hirttä ja panelointia.

Pielisensuun pappilan kauppa peruuntui

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi viime kesän kokouksessaan Taloykköset Oy:n tekemän ostotarjouksen Pielisensuun pappilan kiinteistöstä osoitteessa Pappilantie 4, Joensuu. Kauppahinta oli noin 1,2 miljoonaa euroa.

Viime syyskuussa Taloykköset Oy ilmoitti kuitenkin vetäytyvänsä kiinteistökaupasta perustelunaan yleisesti muuttunut maailmantilanne, joka vaikuttaa yrityksen liiketoimintoihin. Kaupan perumisesta on päästy sopimukseen, jonka mukaan Taloykköset Oy korvaa olennaisen osan Joensuun seurakuntayhtymälle kaupasta aiheutuneista kuluista. Kaupan perumisesta päättää lopullisesti Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto kesäkuun kokouksessaan.

Tue Apr 25 18:52:00 EEST 2023