Joensuun hautausmaan krematorio taas käytössä

Ristinkappelin julkisivu ja pääovi, maassa lunta.

Joensuun hautausmaan krematorio toimii taas normaalisti. Krematorion muurausosat uusittiin maalis-huhtikuussa, minkä vuoksi krematorio oli suljettu 27.3.–21.4.2023.

– Krematorion remontti valmistui aikataulussa ja toiminta on käynnissä, kommentoi hautaustoimen päällikkö Virpi Kiviniemi Joensuun seurakuntayhtymästä.

Joensuussa tuhkataan liki tuhat vainajaa vuodessa

Kivinimen mukaan tuhkausten määrä lisääntyy vuosittain. Viime vuonna krematoriossa tuhkattiin 957 vainajaa, kun vuonna 2010 tuhkauksia tehtiin 398 kappaletta.

Joensuun hautausmaan krematorioon tulee vainajia tuhkattaviksi kaikkialta Pohjois-Karjalan maakunnan alueelta. Lisäksi joitakin vainajia tuodaan myös Etelä-Savon puolelta kuten Kerimäeltä ja Enonkoskelta.

Muualle haudattavien uurnat luovutetaan Ristinkappelista

Muualle haudattavien uurnat luovutetaan omaisille Ristinkappelista (Rauhankatu 4) hautausmaan rakennusten rakennushankkeen aikana, jolloin hautausmaan toimisto toimii väistötiloissa. Uurnanluovutukselle tulee varata kuitenkin aika hautausmaan toimistosta, p. 013 263 5577.

Mikäli kappelissa ei ole siunauksia, voi kappelin pääovi olla suljettuna, mutta ovikelloa soittamalla seurakuntamestari tulee avaamaan oven.

Ristinkappelilla käydessä tulee huomioida, että hautausmaan rakennusten rakennusurakka ja kadunrakennustyö Rauhankadun ja Koulukadun risteyksessä vaikuttaa hautausmaan liikennejärjestelyihin. Ristinkappelille kuljetaan rakennustöiden aikana Koulukadun ja Rauhankadun risteyksen tilapäisestä kiertoliittymästä Vanamokadun kohdalta.

2023-05-03 13:40:00.0