Iltapäiväkerhoja jo 50 vuotta Joensuun seurakunnissa

Kaksi naista istuu hiekkalaatikon reunalla huomioliivit päällään, taustalla hiekkalaatikon toisella reunall...

Kuva: Kirkkotien arkisto. Kuvassa lastenohjaajat Piia Soininen ja Satu Tukiainen.

Joensuun ev.lut. seurakunnissa on ollut iltapäiväkerhoja 50 vuoden ajan. Iltapäiväkerhotoiminta alkoi Joensuun seurakuntayhtymän alaisena toimintana vuonna 1973 ja muuttui kaupunkiseurakuntien eli Joensuun, Pielisensuun ja Rantakylän seurakuntien varhaiskasvatuksen omaksi toiminnaksi vuonna 1989 toteutetun organisaatiouudistuksen myötä.

Iltapäiväkerhot ovat perusopetuslain mukaista, pikkukoululaisille suunnattua iltapäivätoimintaa, jota Joensuun kaupunki ostaa palveluna seurakunnilta ja muun muassa järjestöiltä. Kerhojen ensisijainen tarkoitus on vähentää lasten yksinoloa, ehkäistä syrjäytymistä, ja tukea perheiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ne on tarkoitettu pääsääntöisesti ykkösluokkalaisille, joilla ei ole huoltajaa koulun jälkeen kotona.

Joensuun ev.lut. seurakuntien iltapäiväkerhoissa aloitti tänä syksynä kaikkiaan noin 160 lasta yhdeksässä kerhopisteessä. Suurin osa kerholaisista on ykkösluokkalaisia, mutta mukana on jonkin verran myös kakkosluokkalaisia.

Iltapäiväkerhot ovat hyvin suosittuja, ja niihin tuli keväällä enemmän hakemuksia kuin kerhoissa olisi ollut paikkoja. Joensuun seurakunnan varhaiskasvatuksen ohjaaja Kristiina Nissisen mukaan iltapäiväkerhojen suuri kysyntä perustuu siihen, että seurakunnalla on koulutettuja ja päteviä lastenohjaajia sekä asianmukaiset kerhotilat.

Joensuun seurakunnat juhlistavat iltapäiväkerhotoiminnan 50-vuotisjuhlavuotta Pekka Laukkarinen Duon konsertin merkeissä. Konsertti järjestetään torstaina 21.9. kello 18 Rantakylän kirkossa, ja sinne on vapaa pääsy. Lisäksi synttäreitä vietetään kerhopäivinä syksyn aikana muun muassa herkuttelun merkeissä.

2023-09-18 14:22:00.0