Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti vuoden 2024 talousarvion

kynä paperipinon päällä

Yhteinen kirkkovaltuusto on vahvistanut Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän vuoden 2024 talousarvion ja toimintasuunnitelman.

Ensi vuoden investointeihin Joensuun seurakuntayhtymässä on varattu noin 5,6 miljoonaa euroa. Merkittävimmät vuonna 2024 valmistuvat investoinnit ovat Kiihtelysvaaran kirkko ja Joensuun hautausmaan toimisto- ja huoltorakennus. Kiihtelysvaaran kirkon kustannusarvio on 5,5 miljoonaa euroa ja arvioitu valmistumisajankohta joulukuu 2024. Joensuun hautausmaan toimisto- ja huoltorakennuksen kustannusarvio on 5,0 miljoonaa euroa ja arvioitu valmistumisajankohta kesäkuu 2024.

Ensi vuoden talousarvion mukaan ulkoisten toimintakulujen loppusumma on 13,1 miljoonaa euroa, josta henkilöstökulujen arvioidaan olevan noin 8,3 miljoonaa euroa.

Kirkollisveroja arvioidaan kertyvän ensi vuonna 11,9 miljoonaa euroa, joka vastaa arviota myös kuluvan vuoden verotulokertymästä. Suomen evankelisluterilainen kirkko saa valtion rahoitusta yhteiskunnallisiin tehtäviinsä, joita ovat hautaustoimi, väestökirjanpitotehtävät sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpito. Valtion rahoitusosuus jaetaan seurakunnille kuntien asukasluvun perusteella. Vuonna 2024 valtionrahoituksen osuus Joensuussa tulee olemaan noin 1,6 miljoonaa euroa.

2023-12-12 20:44:00.0