Joensuun perheasiain neuvottelukeskukselle noin 45 000 euron avustus lähisuhdeväkivallan ehkäisy- ja katkaisutyöhön

Nyrkit painavat kangasta kankaan takana.

Kuva: Freepik.

Kirkkohallituksen keskusrahasto on myöntänyt Joensuun perheasiain neuvottelukeskukselle 45 220 euron suuruisen avustuksen lähisuhdeväkivaltatyön kehittämiseen perheneuvonnassa. Avustus käytetään Turvaraja-kokeilun toteuttamiseen.

Kokeilussa keskitytään väkivaltaa käyttäneiden tai sen käyttöä pelkäävien auttamiseen keskittyen erityisesti lapsiperheisiin. Kokeilu käynnistetään kevättalven 2024 aikana, ja se jatkuu kevääseen 2025.

– Avustuksen saaminen yllätti meidät iloisesti, ja otamme mahdollisuuden kiitollisina vastaan. Lähisuhdeväkivalta on valitettavan yleinen ilmiö Suomessa, ja vain pieni osa tapauksista päätyy viranomaisten tietoon. Tämä liittyy muun muassa ilmiön tunnistamisen ongelmiin sekä siihen liittyvään häpeään, sanoo Turvaraja-kokeilun koordinaattori, perheneuvoja Salla Ulvi-Altio.

Lähisuhdeväkivallan ehkäisy- ja katkaisutyön lisäksi kokeilun tavoitteena on tuoda esille ilmiön tunnistamiseen liittyvää tietoutta.

– Toimimme hyvinvointialueella osana ennaltaehkäisevien palvelujen moniammatillista verkostoa, ja kokeilun myötä on mahdollisuus tunnustella, miten voisimme tarttua lähisuhdeväkivallan työsarkaan myös tulevaisuudessa, sanoo Ulvi-Altio.

Turvaraja-hanketta vetää Joensuun perheasiain neuvottelukeskus, joka on osa Joensuun evankelisluterilaista seurakuntayhtymää. Hankkeen ohjausryhmään kutsutaan toimijoita Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella toimivista lähisuhdeväkivaltatyön sidosryhmistä.

Tue Jan 23 09:07:09 EET 2024