Osa Vaivion kurssikeskuksen tiloista pois käytöstä sisäilmaongelmien vuoksi – seurakuntayhtymä kartoittaa väistötiloja ja etsii pysyvää ratkaisua

Vaivion kurssikeskuksen rakennus talvisessa maisemassa.

Joensuun seurakuntayhtymän omistaman Vaivion kurssikeskuksen A-rakennus eli keittiö- ja ruokasalitilat jäävät sisäilmaongelmien vuoksi pois käytöstä 31.1.2024 alkaen. Leiriläisten ruoka valmistetaan jatkossa joko Noljakan kirkon keittiössä tai Vaivion apukeittiössä. Ruokailutilana käytetään luokkatiloja.

Joensuun seurakuntayhtymä etsii tällä hetkellä vaihtoehtoisia ratkaisuja kesän 2024 leiritoiminnan järjestämiselle. Jatkossa Vaivion majoituskapasiteetti on maksimissaan 55 henkilölle. Isommille ryhmille etsitään vaihtoehtoisia leiripaikkoja.

– Vaiviossa on toimivat majoitustilat sekä hyvät ulkoilualueet ja kaikin puolin rippikoulutoiminnan kannalta hyvät puitteet. Majoituskapasiteetin nyt pienentyessä joudutaan joitakin isompia leirejä siirtämään ulkopuolisten palveluntarjoajien tiloihin, kertoo seurakuntayhtymän hallintojohtaja Tommi Mäki.

– Soveltuvien tilojen löytäminen lähialueilta on ollut haasteellista, mutta jatkamme etsimistä, Mäki sanoo.

Joensuun seurakuntien päättäjistä koostuva yhteinen kirkkoneuvosto nimesi tammikuun kokouksessaan työryhmän, jonka tehtävänä on laatia hankesuunnitelma uudesta kurssikeskuksesta. Hankesuunnitelmassa tulee ottaa huomioon eri vaihtoehdot tilojen omistamisesta vuokraukseen ja toiminnan ulkoistamiseen. Hankesuunnitelman on tarkoitus valmistua syksyllä 2024.

Vaivion kurssikeskus sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Viinijärven rannalla ja tarjoaa seurakuntien leirien lisäksi majoitus-, ateria- ja kokouspalveluja yrityksille, yhteisöille ja vapaa-ajan järjestöille. Majoitus- ja luokkatilat, kappeli, rantasauna ja kota ovat edelleen käytössä.

2024-01-31 13:59:00.0