Pielisensuun seurakunnan Tiuku- ja Mosaiikki-kuorot valittiin vuoden musiikkiryhmäksi

Värikkäisiin paitoihin pukeutuneet lapset ja nuoret laulavat. Etualalla on kanttori Tiina Korhonen.

Tiuku- ja Mosaiikki-kuorot juhlivat viime viikonloppuna nimitystään vuoden musiikkiryhmäksi. Kuva: Henri Jumppanen.

Joensuun Pielisensuun seurakunnan lasten ja nuorten kuoropolku on Suomen Kirkkomusiikkiliiton vuoden musiikkiryhmä 2024. Kuoropolun muodostavat lapsikuoro Tiuku ja nuortenkuoro Mosaiikki.

Suomen Kirkkomusiikkiliiton hallitus päätti kokouksessaan viime vuoden joulukuussa nimetä Joensuun Pielisensuun seurakunnan lasten ja nuorten kuoropolun vuoden 2024 musiikkiryhmäksi.

Kuorot Tiuku ja Mosaiikki syntyivät syksyllä 2011, kun Tiina Korhonen aloitti Joensuun Pielisensuun seurakunnan kanttorina. Korhonen kertoo, että musiikkikasvatusyhdistys JaSeSoin järjestämät Orff-tasokurssit ovat antaneet runsaasti välineitä ja tiettyä rentoutta musiikkiryhmien ohjaamiseen. Myös kanttorin virka mahdollistaa työn lasten ja nuorten musiikkitoiminnan kehittäjänä.

Pielisensuun seurakunnan lapsilla on mahdollisuus taivaltaa kuoropolulla alakoulun ensimmäisestä luokasta lähtien lukion loppuun asti. Tiuku kutsuu 1.–3.-luokkalaisia lapsia kouluilla kokoontuviin ryhmiin. Ryhmät toimivat kaikilla neljällä seurakunnan alueen alakoululla, ja lapsia niissä on noin seitsemänkymmentä.

Tiukun toiminnan keskeisenä tavoitteena on löytää yhdessä musisoinnin ilo. Leikki ja rytmiset pelit sekä soittaminen koskettimilla, laatta- ja rytmisoittimilla kuuluvat jokaiseen hetkeen.

Ryhmän nimi viittaa Vanhasta testamentista löytyvään kuvaukseen ylipapin helmaan kiinnitetyistä tiu’uista. Tiukujen helinä oli merkkiääni. Se kertoi kansalle, että nyt on rukoushetken aika.

Neljännellä luokalla lapset siirtyvät Mosaiikin junioreiden ryhmään ja rippikoulun jälkeen Mosaiikkiin. Urkuparvella teinit pääsevät myös soittamaan urkuja. Ryhmiin on matala kynnys, ja kaikki toiminnasta innostuneet ovat tervetulleita mukaan. Mosaiikkiin kuuluu 45 teiniä ja nuorta.

Vuoden musiikkiryhmä -tunnustukseen kuuluu 500 euron stipendi sekä 1 000 euron varaus musiikkiryhmän ja Suomen Kirkkomusiikkiliiton yhteistoimintaan.

2024-02-05 14:35:52.0