Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalien alustava tulos ratkennut – Kirkon eduskuntaan kaksi edustajaa Joensuusta

Kirkolliskokousedustajia osallistumassa viime vuonna istuntoon.

Kuva: Aarne Ormio / Kirkon kuvapankki.

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalit toimitettiin tiistaina 13. helmikuuta. Kuopion hiippakunnan alustava vaalitulos on valmistunut.

Kirkolliskokoukseen valittiin kaksi joensuulaista: maallikkoedustaja Helena Hulmi ja pappisedustaja Salla Romo. Kuopion hiippakuntavaltuustoon puolestaan valittiin neljä joensuulaista: maallikkoedustajat Kaija Majoinen, Helena Hulmi ja Iiris Lehto sekä pappisedustaja Salla Romo.

Kirkolliskokoukseen on valittu Kuopion hiippakunnasta seuraavat henkilöt:

Valitut maallikkoedustajat:

Helena Ahonen, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat
Pekka Niiranen, Yhteisellä matkalla
Tarja Välimäki, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat
Juuso Kopperoinen, Yhteisellä matkalla
Helena Hulmi, Pohjois-Karjalan seurakunnat
Juha-Pekka Rusanen, Kirkko keskellä arkea ja juhlaa

Valitut pappisedustajat:

Salla Romo, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat
Sanna Husso, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat
Olli Kortelainen, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat

Kuopion hiippakuntavaltuustoon on valittu seuraavat henkilöt:

Valitut maallikkoedustajat:

Niina Pehkonen, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat
Riikka Pääkkönen, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat
Juha Välimäki, Yhteisen tulevaisuuden rakentajat

Tulokset ovat alustavia ja vahvistamattomia. Vaalilautakunnat vahvistavat vaalien tulokset 19.2.2024.

Kirkolliskokoukseen valitaan kaikkiaan 64 maallikkoedustajaa ja 32 pappisedustajaa. Valituista edustajista uusia on 60 eli lähes kaksi kolmasosaa (63 %). Huomattavan moni istuvan kirkolliskokouksen ehdolla olleista edustajista putosi kirkolliskokouksesta. Suurin vaihtuvuus edustajissa on Tampereen ja Kuopion hiippakunnissa.

Uuden kirkolliskokouksen kokoonpanossa miehiä on 49 (2020: 53) ja naisia 45 (2020: 42). Naiset ovat selkeänä enemmistönä esimerkiksi Espoon ja Mikkelin hiippakunnissa valituista edustajista. Valituista edustajista nuorin on 29-vuotias ja iäkkäin 74-vuotias. Edustajien keski-ikä on 54 vuotta (2020: 54 v).

Liberaaleiksi profiloituneet valitsijayhdistykset saivat niukan enemmistön (51 %) kirkolliskokouksen edustajanpaikoista. Pappisjäsenten vaalissa liberaalit saivat enemmistön useimmissa hiippakunnissa, maallikkojäsenten vaalissa Helsingin, Espoon ja Porvoon hiippakunnissa.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkon opista ja hallinnosta sekä kirkkolain sisällöstä. Näissä vaaleissa valittavista ehdokkaista muodostuva kirkolliskokous kokoontuu ensimmäiseen istuntoviikkoonsa toukokuussa 13.–17.5.2024.

Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Hiippakuntavaltuustolla on muun muassa oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle.

2024-02-15 14:20:00.0