Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi Kiihtelysvaaran kirkon hankesuunnitelman

kokouksen puheenjohtajan nuija

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi kokouksessaan 19.5.2020 Kiihtelysvaaran kirkon hankesuunnitelman. Hanketyöryhmän laatimassa suunnitelmassa esitetään, että Kiihtelysvaaran tulipalossa tuhoutuneen kirkon paikalle rakennetaan kirkkorakennus, jonka hyötypinta-ala on noin 510 m². Suunnitelmien mukaan kirkossa olisi perustilanteessa 100-125 istumapaikkaa. Tarvittaessa istumapaikkoja saadaan järjestettyä 225 henkilölle.

Hankesuunnitelmassa esitetään myös, että kaikki Kiihtelysvaaran seurakuntapiirin toiminnan tarvitsemat tilat sijoitetaan uuteen kirkkorakennukseen ja nykyisestä seurakuntatalosta luovutaan. Työryhmän ehdotuksen mukaan hankkeen arvonlisäverollinen (24 %) kustannusarvio on neljä miljoonaa euroa. Kustannusarvioon ei sisälly urkujen/soittimen hankintaa.

Suunnitelman mukaan kirkon rakennussuunnitteluun tarvittava aika on 12-18 kuukautta ja rakentamisaika 12-18 kuukautta. Seuraavaksi hankesuunnitelma etenee yhteisen kirkkovaltuustoon.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan myös esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle tuloveroprosentin pitämistä nykyisellään vuonna 2021. Talouden tasapainottaminen ja nykyisen toiminnan tason turvaaminen edellyttivät tuloveroprosentin nostamista 0,1 prosenttiyksiköllä 1,55 prosenttiin vuodelle 2019. Päätös oli kertaluonteinen ja pitkäkestoinen. Seurakuntayhtymän talouden tasapaino pyritään säilyttämään ilman tuloveroprosentin muutosta myös poikkeuksellisissa oloissa.

Tällä hetkellä vuoden 2020 taloudellinen kehitys niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti on arvailujen varassa COVID-19 -pandemiasta johtuen. Tämän vuoksi seurakuntayhtymän taloudellista tilannetta on päätetty arvioida ja vuoden 2021 talousarvion valmistelu käynnistää vasta syksyn 2020 kuluessa.

Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessaan luovuttavien kiinteistöjen listalla pitkään olleen Pielisensuun pappilan kiinteistön ja mahdollisen lisärakennusoikeuden myyntiä. Pappilan kiinteistöstä lähetettiin tarjouspyyntö alueen rakennusliikkeille. Määräaikaan mennessä kiinteistöstä jätettiin yksi tarjous. Tarjoaja on kiinnostunut rakentamaan tontille asuinkerrostaloja.

2020-05-19 20:02:00.0