Kiihtelysvaaran kirkon rakentamisen raamit hyväksyttiin valtuustossa

kokouksen puheenjohtajan nuija

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan 8.6.2020 Kiihtelysvaaran kirkon hankesuunnitelman. Tulipalossa syksyllä 2018 tuhoutuneen kirkon paikalle rakennetaan uusi kirkko, jonka hyötypinta-ala on suunnitelmien mukaan noin 510 m². Perustilanteessa kirkossa olisi 100-125 istumapaikkaa. Tarvittaessa istumapaikkoja olisi mahdollista järjestää 225 henkilölle.

Yhteisen kirkkovaltuuston hyväksymän hankesuunnitelman mukaan kirkon arvonlisäverolliset (24 %) rakennuskustannukset ovat noin neljä miljoonaa euroa. Kustannuksiin ei sisälly urkujen/soittimen hankintaa.
Kiihtelysvaaran kirkon rakentamisen lähtökohtana on, että uuteen kirkkoon sijoitetaan kaikki Kiihtelysvaaran seurakuntapiirin toiminnan tarvitsemat tilat ja nykyisestä seurakuntatalosta luovutaan.

Kirkon rakennussuunnittelu käynnistetään syksyllä 2020. Rakennussuunnittelun on arvioitu kestävän 12-18 kuukautta. Suunnittelutyötä varten nimetään työryhmä. Rakennussuunnitelman valmistuttua käynnistyy varsinainen kirkon rakentaminen, joka kestänee myös 12-18 kuukautta.

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti kokouksessaan myös tuloveroprosentin vuodelle 2021 sekä hyväksyi toimintakertomuksen ja vahvisti tilinpäätöksen vuodelta 2019. Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän tuloveroprosentti pysyy nykyisellään 1,55 prosentissa vuonna 2021.

Lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi luovuttavien kiinteistöjen listalla pitkään olleen Pielisensuun pappilan kiinteistöstä tehdyn ostotarjouksen. Kiinteistöstä jätetyn tarjouksen ehtona on, että kiinteistöllä sijaitsevat rakennukset on mahdollista purkaa ja, että kaavamuutoksen myötä kiinteistön rakennusoikeus nousee. Ehtojen toteutuminen ratkeaa Joensuun kaupungin kaavaprosessin ja Pielisensuun pappilan käynnissä olevan rakennushistoriaselvityksen myötä. Mahdollinen kauppa on alistettava kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

2020-06-08 21:12:00.0