Kiihtelysvaaran kirkon suunnittelijaksi Luo arkkitehdit Oy

puisia penkkejä kesäisessä maisemassa

Kiihtelysvaaran uuden kirkon suunnittelijaksi on valittu oululainen Luo arkkitehdit Oy, joka aloittaa kirkon suunnittelutyön kevään aikana. Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto teki päätöksen Kiihtelysvaaran kirkon suunnittelijasta kokouksessaan 23.3.2021.

Arkkitehtikilpailutusta hoiti Pohjois-Karjalan hankintatoimi Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän toimeksiannosta. Kilpailutuksessa käytettiin kaksivaiheista rajoitettua menettelyä. Ensimmäisessä vaiheessa kirkon suunnittelusta kiinnostuneita arkkitehteja pyydettiin ilmoittautumaan kilpailutukseen. Toisessa vaiheessa Kiihtelysvaaran kirkon rakennustoimikunta valitsi kriteerit täyttävistä ilmoittautuneista seitsemän parasta, joilta pyydettiin hintatarjoukset kirkon suunnittelusta. Hintatarjouksen jätti viisi arkkitehtitoimistoa, joista Luo arkkitehdit Oy:n tarjous nousi vahvimmaksi.

Kiihtelysvaaran kirkon rakennushankkeessa on kyse kulttuurihistoriallisesti merkittävästä rakennuspaikasta, joten kilpailutuksen osallistujille asetettiin tarkat kriteerit. Kriteerien perusteella arvioitiin mm. kokemusta kirkollisten rakennusten suunnittelusta, puurakentamisesta sekä monitoimitilojen rakentamisesta.

– Tarjouskilpailun voittanut arkkitehtitoimisto vaikuttaa referensseiltään ja resursseiltaan suunnittelijalta, jonka uskon suunnittelevan kirkon, johon seurakuntalaiset mieltyvät tulevaisuudessa kautta aikain, toteaa Kiihtelysvaaran kirkon rakennustoimikunnan puheenjohtaja Juhani Rouvinen.

Luo arkkitehdit Oy on oululainen vuonna 2014 perustettu arkkitehtitoimisto, jonka ydinosaamista on puurakentaminen sekä ympäristöä kunnioittava täydennysrakentaminen. Yrityksellä on kokemusta myös seurakuntatilojen suunnittelusta. Luo arkkitehdit Oy työllistää tällä hetkellä 14 henkilöä.

2021-03-24 10:10:47.0