Kiihtelysvaaran kirkon suunnittelu etenee – luonnos tulossa tammikuussa seurakuntalaisten kommentoitavaksi

Keltainen kellotapuli taustalla, lumisadetta ja palaneista puista tehty risti etualalla.

Kiihtelysvaaran kirkon suunnittelu on edennyt toiseen vaiheeseen, jonka aikana valmistuvat esimerkiksi pohjapiirros ja julkisivukuvat. Tämän hetkinen luonnos tullaan asettamaan nähtäville Kiihtelysvaaran palvelupisteeseen tammikuun aikana. Seurakuntalaiset voivat käydä tutustumassa suunnitelmiin ja jättää aloitelaatikkoon omia ideoitaan ja ehdotuksiaan kirkon jatkosuunnittelua varten.

Luonnosten julkistamisen tarkemmasta ajankohdasta tiedotetaan tammikuussa. Kirkon rakennustoimikunta käy arkkitehdin kanssa saadut ehdotukset läpi ja huomioi ne suunnittelussa mahdollisuuksien mukaan.

Arkeologiset koekaivaukset tehty ja talotekniikan suunnittelijat valittu

Kiihtelysvaaran rauniokirkon alue on tällä hetkellä suljettu yleisöltä museoviraston edellyttämien arkeologisten koekaivausten jäljiltä. Kaivaukset suoritti marraskuussa Ark-Byroo Oy, ja vastuullisena arkeologina toimi Heini Ynnilä. Museovirasto tulee arvioimaan jatkokaivausten tarpeen koekaivausten kenttäraportin perusteella. Mahdolliset jatkokaivaukset suoritetaan kevään 2022 aikana.

Tulevan kirkon talotekniikan suunnittelijat on valittu. Rakennesuunnittelusta vastaa Timber Bros Oy ja LVIA-suunnittelusta Insinööritoimisto Kurkinen Oy. Molemmat yritykset ovat joensuulaisia. Kuopiosta projektiin osallistuvat sähkösuunnittelun hoitava Insinööritoimisto Tauno Nissinen sekä akustiikkasuunnittelusta vastaava Helimäki Akustikot Oy. Akustiikkasuunnittelun kilpailutti Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä ja muut toimijat Pohjois-Karjalan hankintatoimi.

Kiihtelysvaaran kirkon aiemmin valitun luonnoksen tarkennettu versio (ns. L2-luonnos) pyritään saamaan valmiiksi kevään 2022 aikana, jonka jälkeen se tullaan käsittelemään Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän päätöksentekoelimissä. Tavoitteena on käynnistää uuden kirkon rakennustyöt kevään 2023 aikana.

2021-12-01 09:45:00.0