Joensuun seurakunnassa nuoret pääsevät vaikuttamaan: ”Nuorten ääni otetaan hyvin huomioon”

2024-01-31 05:57:00.0, Tea Ikonen

Tyttö istuu nojatuolilla.

15-vuotias Naomi Mgaya on kuulunut nuorten vaikuttajaryhmään jo kaksi vuotta.

Naomi Mgaya on yksi kahdeksasta aktiivinuoresta, joka haluaa käyttää vapaa-aikaansa kirkon päätöksentekoon. Joensuun seurakunnassa vaikuttajaryhmä toimii jo kolmatta vuotta.

On mielenkiintoista päästä vaikuttamaan asioihin, toteaa 15-vuotias Naomi Mgaya, Joensuun seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmän jäsen.

Ryhmään kuuluu kahdeksan 15–18-vuotiasta nuorta, jotka osallistuvat vuorollaan kuukausittain Joensuun seurakuntaneuvoston kokoukseen. Lisäksi nuoret ovat muun muassa päässeet toteuttamaan virtuaalitodellisuushuoneen seurakuntakeskukselle, ja heitä on kuultu Vaivion kurssikeskuksen kehittämisestä ja Kirkkotie-lehden uudistamisesta.

Viime vuoden heinäkuussa voimaan astuneen kirkkojärjestyksen mukaan seurakunnissa tulee olla nuorten ryhmiä, jotka kertovat näkemyksiään asioiden valmistelusta ja päätöksenteosta sekä osallistuvat seurakunnan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen. Joensuun seurakunnassa ryhmä toimii jo kolmatta vuotta.

Halua vaikuttaa päätöksentekoon

Vaikuttajaryhmäläisten tulee olla kirkkojärjestyksen mukaan alle 29-vuotiaita konfirmoituja kirkon jäseniä. Ryhmän koko, valintatapa, rytmittäminen ja toimikauden pituus on jätetty paikallisesti harkittavaksi.

– Meidän ryhmämme toimikausi on tammikuusta joulukuuhun. Vaikuttajaryhmäläisen ei tarvitse olla Joensuun seurakunnan jäsen. Riittää, että on kirkon jäsen ja haluaa vaikuttaa seurakunnassamme, kertoo nuorisotyönohjaaja Delila Myyry.

Myyryn mukaan nuoret ovat olleet innoissaan mahdollisuudesta osallistua seurakuntaneuvoston kokouksiin. Ryhmä kokoontuu aina viikkoa ennen seurakuntaneuvoston kokousta tutustumaan esityslistaan.

– Nuoret saavat keskustella, onko heillä joitain mielipiteitä, joita olisi hyvä nostaa esille. Luottamushenkilöiltä on tullut palautetta, että nuorilla on ollut tärkeitä huomioita, Myyry kertoo.

– Nuorten ääni otetaan Joensuun seurakunnassa hyvin huomioon, Naomi Mgaya kiittelee.

Kaikki halukkaat päässeet mukaan

Ryhmää mainostetaan isolle porukalle rippikoulusta lähtien. Halukkaat ilmoittautuvat ryhmään, ja tarvittaessa nuorisotyöntekijätiimi päättää, ketkä pääsevät mukaan. Toistaiseksi ryhmäläisiä ei ole tarvinnut karsia.

– Melkein kaikki viime vuoden vaikuttajaryhmäläiset jatkoivat myös tänä vuonna. Meillä on kolme uutta ryhmäläistä ja viisi vanhaa, Myyry kertoo.

Monet ryhmäläiset toimivat muutenkin aktiivisesti seurakunnassa. Niin myös Naomi Mgaya.

– Olen ollut mukana seurakunnan toiminnassa lapsesta lähtien. Seurakunnassa on mukavaa se, että siellä on kavereita.

Tea Ikonen

Kuva: Tea Ikonen

Nuorten vaikuttajaryhmä

• Koostuu noin kuudesta alle 29-vuotiaasta konfirmoidusta kirkon jäsenestä