Sateenkaariparien vihkiminen jakaa mielipiteitä, mutta kiistakysymyksiä oli jo apostolien aikaan – Miten niiden kanssa pystyy elämään?

Tue Apr 09 09:45:00 EEST 2024, Tarmo Ylhävuori

Ihmishahmoja on kokoontunut ristin juurelle. Tausta hehkuu punaisen ja oranssin sävyissä.

Kuva: Tiina Partanen, AI.

KirkkotieEKSTRA. Seurakuntalaiset eivät ole samasta puusta veistettyjä. Siksi porukkaan mahtuu monta mielipidettä. Tästä moninaisuudesta kumpuaa Joensuun seurakunnan tapahtuma.

Voiko sitä syödä? Varhaiskristillisillä seurakunnilla oli ongelma: suurin osa roomalaisissa lihakaupoissa myytävästä lihasta oli epäjumalille uhrattua.

– Paavali antoi neuvon, että kukin toimikoon omantuntonsa mukaan ja kunnioittakaa toisianne siitä huolimatta, että toisen omatunto vaatii toisella tavalla. Hän hyväksyi kaksi rinnakkaista käsitystä – oikeastaan aika ajankohtainen kuvio, kertoo nyt jo eläkkeellä oleva Joensuun seurakunnan kirkkoherra Petri Karttunen.

Hän viittaa ajankohtaisuudella piispainkokouksen esitykseen hyväksyä kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä. Näin piispat pyrkivät ratkaisemaan kysymyksen samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä.

Esitys on saanut liikkeelle sekä sateenkaariavioliittojen kannattajat että vastustajat ja tehnyt samalla Joensuun seurakunnan tämän viikon Sanoin ja sävelin Raamatun moninaisuudesta -tapahtumasta entistä ajankohtaisemman.

Raamatun haastavat kohdat

Tapahtuma porautuu siihen, etteivät seurakuntalaiset ole samasta puusta veistettyjä, vaan meitä on monenlaisia. Moninaisuus ei tarkoita pelkästään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä, vaan kaikkea kirjavuutta, jota seurakuntaan mahtuu.

Hyvä esimerkki moninaisuudesta on tapahtuman panelistien kokoonpano.

– Paneeliin on kerätty ja kutsuttu hyvin erilaisista tulokulmista moninaisuutta lähestyviä henkilöitä, joilla on erilaista asiantuntemusta, jotta keskustelu olisi mahdollisimman mielenkiintoinen, kertoo toinen tapahtuman juontajista, Joensuun seurakunnan kappalainen Sanna Kauppinen.

Mukana keskustelussa ovat yliopistonlehtori Kaisa Puustinen, kirkkoherra Tiina Wiberg, evankelisten opiskelijatyön vastuunkantaja Henrik Mäki ja pitkään luottamushenkilönä toiminut Heimo Karhapää. Keskustelua vetää teologian professori Vesa Hirvonen.

Paneelikeskustelussa he pohtivat Raamatun haastavia kohtia.

– Odotan paneelikeskustelua ihan hirveästi, sillä käytössä on koko Raamattu. Siinä joutuu katsomaan omaa uskonelämää taaksepäin: mitä olen ajatellut tietyssä elämänvaiheessa ja ovatko kokemukset leimanneet vaikeutta, kuvailee Kauppinen.

Tapahtuman alustajina toimivat Petri Karttunen ja tutkijatohtori Iiris Lehto. Karttunen johdattaa puheenvuorossaan apostolien ajan seurakuntien haasteisiin ja Lehto turvallisemman tilan periaatteisiin.

Heimo Karhapää, Petri Karttunen, Sanna Kauppinen ja Kaisa Puustinen istuvat pöydän ääressä.
Heimo Karhapää (vas.), Petri Karttunen, Sanna Kauppinen ja Kaisa Puustinen valmistelivat tapahtumaa. Henrik Mäki, Vesa Hirvonen ja Iiris Lehto olivat mukana Teamsin välityksellä. Kuva: Tarmo Ylhävuori.

Keskustelusta versoo uutta

Idea tapahtumaan tuli Joensuun seurakunnan kantakaupungin piirin toimintaryhmästä ja nuorten aikuisten unelmapajoista. Kauppisen mukaan pajoissa nousi esiin kysymys, miksi aina pelkäätte puhua haastavista raamatunkohdista, jotka aiheuttavat jakolinjoja.

– Meillä on vähän liikaakin tapana tutkia Raamattua sillä tavalla, että etsimme sieltä perusteluja omalle mielipiteellemme. Sieltä löytyy vielä enemmän ja voimakkaammin kehotuksia, joissa kannustetaan kunnioittamaan toisia erilaisista mielipiteistä huolimatta, olemaan kärsivällisiä ja ystävällisiä siitä huolimatta, että olemme hyvin erilaisia, toteaa Petri Karttunen.

Kauppisen ja Karttusen mukaan tapahtuman tarkoituksena on koota seurakuntalaisia yhteen keskustelemaan kunnioittavasti ja rakentavasti vaikeista aiheista. Yleisö voi osallistua tapahtuman aikana kysymällä ja kommentoimalla vuorovaikutteisella Padlet-alustalla.

– Toivon, että ilta haastaa omaa ajatteluani ja sitä kautta lähtee versomaan jotakin uutta, toteaa Kauppinen.

Tarmo Ylhävuori

Sanoin ja sävelin Raamatun moninaisuudesta -tapahtuma torstaina 11.4. kello 18–20 Joensuun seurakuntakeskuksen yläsalissa (Kirkkokatu 28, 2. krs). Illan juontavat kappalainen Sanna Kauppinen ja toimintaryhmän puheenjohtaja Martti Pesonen. Musiikista vastaa kanttori Elina Vitri-Viitaniemi.

KirkkotieEKSTRA-artikkelit täydentävät painettujen Kirkkotie-lehtien artikkelitarjontaa. Ne ilmestyvät vain verkossa.