Joensuun seurakunnista 30 000 euroa kriisiapua Ukrainaan

mikrofoni etualalla, takana ihmisiä, kuvan päällä teksti Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto

Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi 30.3. kokouksessaan 30 000 euroa kriisiapua Ukrainan sodasta kärsiville. Rahalahjoitus tehdään Kirkon Ulkomaanavun kautta, joka on tunnettu avustusjärjestö ja pystyy kohdentamaan avun tarpeiden mukaan.

– Ukrainalaiset tarvitsevat nyt apuamme. Lahjoitus on konkreettinen keino auttaa sodan uhreja, ja lahjoituksen kautta kaikki seurakuntien jäsenet ovat yhteisesti tukemassa ukrainalaisia, sanoo yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Tiina Reinikainen.

Joensuun seurakuntayhtymässä on varauduttu myös paikalliseen tukeen yhteistyössä viranomaisten ja muiden alueellisten toimijoiden kanssa. Diakonisen auttamisen lisäksi tuki voi olla esimerkiksi hätämajoituksen tarjoamista seurakuntayhtymän leirikeskuksissa.

Seurakuntayhtymän tulos ylijäämäinen

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi kokouksessaan Joensuun seurakuntayhtymän viime vuoden tilinpäätöksen. Keväällä 2020 alkanut Covid-19 -pandemia vaikutti vuonna 2021 edelleen oleellisesti seurakuntien ja seurakuntayhtymän toimintaan.

Seurakuntayhtymän vuoden 2021 tulos on noin 1,67 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Ylijäämä selittyy suurelta osin ennakoitua huomattavasti suuremmista kirkollisvero- ja rahoitustuotoista. Kirkollisverokertymä oli noin 11,6 miljoonaa euroa, mikä on lähes miljoona euroa talousarviota ja noin 400 000 euroa edellistä vuotta suurempi. Odotettua parempi kirkollisverokertymä perustui talouden nopeaan toipumiseen, palkankorotusten seurauksena tapahtuneeseen ansiotason nousuun, eläkkeiden nousuun sekä valtion koronan vuoksi tekemiin tukitoimiin.

Vuonna 2021 seurakuntayhtymän investointimenot olivat noin 1,5 miljoonaa euroa. Suurin yksittäinen rakennushanke oli Enon uusi seurakuntatalo, joka valmistui kesällä 2021. Merkittäviä käynnissä olevia investointihankkeita ovat Kiihtelysvaaran kirkon rakentaminen sekä Joensuun hautausmaan toimistorakennuksen rakentaminen ja liikennejärjestelyt, joiden kustannusarvio on yhteensä noin 7,5 miljoonaa euroa.

Joensuun ev.lut. seurakuntien jäsenmäärä oli vuoden 2021 lopussa 50 674 henkilöä ja evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului alustavien tilastojen perusteella 65,6 prosenttia (2020: 66,6 %) joensuulaisista.

Lisäksi yhteinen kirkkoneuvosto teki kiinteistöihin liittyviä päätöksiä. Tuupovaaran kirkon lämmitysmuoto päätettiin muuttaa öljylämmityksestä kaukolämpöön kesän 2022 aikana. Myös Tuupovaaran kirkon julkisivun sekä Utran kirkon julkisivun ja vesikaton maalaushankkeet edistyivät, kun urakoitsijaksi valittiin Atlaspoint Oy, joka suorittaa urakat syyskuun loppuun mennessä.

2022-03-30 21:20:03.0