Yhteinen kirkkoneuvosto esittää kirkollisveroprosentin laskua

mikrofoni etualalla, takana ihmisiä, kuvan päällä teksti Joensuun ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto

Joensuun seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle kirkollisveroprosentin laskemista 1,50 prosenttiin. Alentamistarpeen taustalla on vuoden 2023 alusta voimaan tuleva sote-verouudistus, jossa kuntien verotuloja siirretään valtiolle hyvinvointialueiden toiminnan rahoittamiseksi.

Uudistuksen myötä kirkollisveron tuoton arvioidaan kasvavan noin 54 miljoonaa euroa, ellei veroprosentteja alenneta. Tämä johtuu siitä, että uudistuksessa valtion tuloveron määrä kasvaa merkittävästi ja verotuksessa tehtävät vähennykset kohdistuvat nykyistä enemmän valtion tuloveroon ja nykyistä vähemmän kunnallis- ja kirkollisveroon.

Kirkkohallitus on antanut seurakuntatalouksille valtiovarainministeriön laskelmiin perustuvan suosituksen kirkollisveroprosentin alentamisesta. Joensuun seurakuntayhtymässä veroprosentin alentamisella 0,05 prosenttiyksiköllä nykyisestä 1,55 prosentista saavutettaisiin muutokselle asetettu tuottoneutraalisuuden tavoite. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää asiasta kesäkuun kokouksessaan.

Hautausmaan kukkamyymälän toiminta loppumassa

Joensuun hautausmaan yhteydessä sijaitsee Hautainhoitorahaston kukkamyymälä, joka on palvellut erityisesti hautausmaalla vierailevia asiakkaita kesäisin ja syksyisin. Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se lakkauttaa kukkamyymälän toiminnan toimintaedellytysten puuttuessa siten, että myymälän viimeinen aukiolopäivä on 31.7.2022.

Perusteena lakkauttamiselle on hautausmaalle suunnitteilla oleva uusi toimisto- ja huoltorakennus, jonka vuoksi myymälä olisi jouduttu joka tapauksessa lakkauttamaan viimeistään syyskauden päättyessä marraskuussa 2022. Kukkamyymälän yhteydessä olevan kasvihuoneen vaurioituminen viime talvena aikaistaa toiminnan päättämistä. Sopimukset ryhmäkasvien toimittamisesta kukkamyymälään ja hoitohaudoille päättyvät vuonna 2022.

2022-05-17 19:55:00.0