Hautausmaan kukkamyymälä lopettaa heinäkuun lopussa

Kuvakooste erilaisista kevätkukista, kuvissa muun muassa orvokkeja ja ruusuja.

Joensuun hautausmaan yhteydessä sijaitsevan Hautainhoitorahaston kukkamyymälän toiminta lakkaa heinäkuun lopussa. Joensuun ev. lut. seurakuntien yhteinen kirkkovaltuusto teki 90-luvun alusta asti toimineen kukkamyymälän lakkauttamispäätöksen kesäkuun puolivälissä.

Perusteena lakkauttamiselle on hautausmaalle suunnitteilla oleva uusi toimisto- ja huoltorakennus, jonka vuoksi myymälä olisi jouduttu joka tapauksessa lakkauttamaan viimeistään syyskauden päättyessä marraskuussa 2022. Kukkamyymälän yhteydessä olevan kasvihuoneen vaurioituminen viime talvena aikaistaa toiminnan päättämistä.

Hautaustoimen päällikkö Virpi Kiviniemen mukaan viimeisen kesän kukkamyynti on vaikuttanut normaalilta. Perinteiset haudoille istutettavat kukat alkavat olla vähissä, mutta leikkokukkia myymälästä saa sen sulkeutumiseen saakka.

– Kesä on ollut hankala kukkien hoitamisen kannalta. Heti istutuksen jälkeen alkanut hellejakso oli liian raju juuri istutetuille kukille. Osa kukista käytännössä paloi paahteeseen, varsinkin sellaisilla paikoilla missä ei ollut yhtään varjoa. Sen jälkeen tulivat rajut ukkoskuurot. Myös hautaa itse hoitavat ovat joutuneet vaihtamaan kukkia haudoille, Kiviniemi toteaa.

– Meiltä on kyselty paljon mukulabegoniaa, mutta niitä on jouduttu paljon vaihtamaan hoitohaudoille. Myyntiin sitä jäi tänä vuonna vähemmän kuin muina vuosina. Varmaan sitä olisi mennyt enemmänkin, jos olisimme keväällä osanneet varautua.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän Hautainhoitorahaston kukkamyymälä (Rauhankatu 4, Rauhankappelin läheisyydessä, pysäköinti 2 h kiekolla) avoinna 31.7. saakka arkisin klo 8–16.

2022-07-19 09:38:00.0