Joensuun Gospelfestareita vietetään tulevana viikonloppuna

Kuvassa vasemmalla lähikuva laulavista kuorolaisista, keskellä teksinä Gospelfestareiden päivämäärä 12.-14....

Joensuun gospelfestareita vietetään tänä vuonna kolmipäiväisenä 12.-14.8.2022.  Konserttipaikkoja ovat Helluntaikirkko, Joensuun tori, Joensuun konservatorio, Joensuun kirkko sekä Kanervalatalo.

Joensuun gospelfestareita on toteutettu vuodesta1996 lähtien. Viime vuonna 2021 tuli siis jo neljännesvuosisata täyteen.

Gospelfestareiden pääesintyjä on Lahden Gospelkuoro. Perjantain klubikonsertissa Helluntaikirkossa klo 19 esiintyvät Gospel Covertajat ja Matias Valtteri, lauantain torikonsertissa klo 11 ovat mukana trubaduurit Pasi Tolvanen ja Matias Valtteri sekä Mosaiikki Pielisensuusta ja Valon Pisarat, lauantai-iltana on vuorossa Lahden Gospelkuoro klo 18 ja 20 ja sunnuntaina René Joensuun kirkossa klo 15 sekä illalla klo 18 Tanja Ilona yhtyeineen Kanervalatalossa.

Lahden Gospelkuoron konserttilippu maksaa 20 euroa, opiskelijat ja eläkeläiset 15 euroa (ostettavissa etukäteen kotisivujemme kautta www.gospelfestarit.fi), muissa konserteissa vapaaehtoinen maksu paitsi torilla.

Lahden Gospelkuoro

Upeasta laulustaan ja soitostaan, mukaansa tempaavista koreografioistaan ja monista TV-esiintymisistään tutuksi tullut Lahden Gospelkuoro ja sen yhdeksänhenkinen orkesteri esiintyvät kahdessa konsertissa uudessa Joensuun konservatorion isossa salissa. Kuoroa johtaa palkittu Salpausselän seurakunnan kanttori Marjaana Turunen. Kuoro laulaa myös Pielisensuun kirkon sunnuntain messussa.

”Etelä –Suomen Sanomien päätoimittaja Markus Pirttijoki kuvaili palkintojenjaossa Gospelkuoroa yhdeksi alueen merkittävimmistä vientituotteista: tv:stäkin tuttu kuoro on tehnyt Lahden seutua tunnetuksi omalla iloisella ja positiivisella otteellaan.

– Ilo ja onni on voimista väkevin, Pirttijoki kiteytti.”

Gospel Covertajat

”Gospel Covertajat esittää hengellistä musiikkia moneen lähtöön. Virsikonserttien ohjelmisto koostuu lisävihkon virsistä tai vanhemmista virsistä aina Lutheriin saakka. Juurilleen yhtye palaa soittaessaan gospellauluja esimerkiksi nuoren seurakunnan veisukirjoista tai pääsiäisen tapahtumista kertovassa Tiellä Jerusalemiin -konserttikokonaisuudessa. Myös yhteistyö tunnettujen gospelartistien ja kuorojen kanssa on rikastuttanut kohta kaksikymmenvuotiaan yhtyeen konsertteja.”

Näin esittäytyy perjantai-illan pääesiintyjä Gospel Covertajat, jota on saatu kuulla ja nähdä paitsi gospelkonserteissa myös TV:ssä. Yhtye on tunnettu monipuolisista sovituksistaan tuttuihin hengellisiin gospellauluihin ja virsiin.

Tanja Ilona

Sunnuntai-illan konsertoija Tanja Ilona on laulaja ja lauluntekijä, joka rakastaa kohdata ihmisiä musiikin kautta. Hän on helposti lähestyttävä persoona, joka nauttii syvällisistä keskusteluista ihmisten kanssa. Tanja Ilonan kappaleet kertovat samaistuttavia tarinoita ihmissuhteista, Jumalasta, tunteista, rakkaudesta, kivuista ja elämän koko kirjosta. Hänen toiveenaan on musiikin avulla koskettaa, lohduttaa ja ilahduttaa kanssamatkaajia elämän eri tilanteissa. Laulajalle rakkaita asioita uskon ja musiikin lisäksi ovat perhe, koti ja hyvä huumori. Tanja Ilonan voi nähdä keikoilla trubaduurina, duona tai bändin kanssa.

Paikalliset esiintyjät

Joensuun Gospel ry tuo mielellään joka vuosi esille myös paikallisia esiintyjiä. Heitä edustavat tänä vuonna trubaduurit Pasi Tolvanen ja Matias Valtteri sekä Pielisensuun musiikki- ja lauluryhmä Mosaiikki Tiina Korhosen johdolla sekä gospelliikuntaryhmä Valon Pisarat, joka on ilahduttanut gospelyleisöä useina vuosian aiemminkin.

René Laulajainen

Ja tietenkin festareilla on mukana myös jälleen kerran gospelin ”grand old man” René Laulajainen, joka viettää 70-vuotissynttäreitään juhlakonsertin myötä sunnuntaina klo 15 Joensuun kirkossa.

Lämpimästi tervetuloa gospelfestareille!

Wed Aug 10 12:42:06 EEST 2022