Digikerhosta välineitä internet-ajassa pärjäämiseen

Kuvassa läppäri, jonka näppäimistön päällä on tablet-tietokone sekä älypuhelin.

Kuva: Mariakray/Pixabay

Joensuun seurakuntakeskuksella (Kirkkokatu 28) starttaa kaikille avoin digikerho, joka kokoontuu keskiviikkoisin 14.9.–12.10. kello 13 Johannes-huoneessa. Yksi kerhokerta sisältää 45 minuutin mittaisen digiopastuksen, kahvit ja vapaata seurustelua.

Digikerho on osa maaliskuussa startannutta Digiosallisuutta-hanketta, jonka avulla halutaan lisätä Joensuun ev.lut. seurakuntien alueella asuvien ihmisten digiosaamista ja kuroa umpeen kielteistä digikuilua. Digiosattomuutta on tärkeä torjua, koska monet toiminnot ovat siirtyneet nettiin, ja ilman digitaitoja ihminen jää helposti ulkopuoliseksi yhteiskunnassa. Hankkeen kohderyhmään kuuluvat kaikki, joille internetin sisältö on vieras ja pelottavakin maailma. Ikärajoja ei ole.

Joensuun seurakunnat saivat hanketta varten Kirkkohallitukselta 36 000 euron avustuksen. Hanketta toteutetaan seurakuntien diakoniatyöntekijöiden ja ammattioppilaitos Riverian opiskelijoiden yhteistyöllä.

– Digikerhossa käsitellään aiheita, joihin osallistujat toivovat opastusta. Digikerhosta järjestetään infotilaisuus, jossa kysellään alustavasti näitä aiheita. Pyrimme pitämään joka kerralla yhden pääaiheen. Tietysti muihinkin ongelmiin annetaan mahdollisuuksien mukaan opastusta. Opastusta antavat Riverian opiskelijat, kertoo yhteisö- ja hanketyöntekijä Soile Sääksvuori.

Digikerhon lisäksi digineuvontaa saa Utran Puuroperjantaissa, keskustan Turinatorstaissa ja Hukanhaudan huikopalassa. Niiden neuvonta poikkeaa digikerhosta siten, että digiohjaus on yksilöllistä.

– Kahvin juonnin tai puuron syönnin lomassa voi kysyä neuvoa digiongelmiinsa tai olla kysymättä, Sääksvuori sanoo.

Digiosallisuushankkeen syksyn asioihin kuuluu myös muun muassa opetusmateriaali, jota Riveria tuottaa tänä syksynä.

– Opetusmateriaalin toivotaan jäävän käyttöön seurakuntiin hankkeen päätyttyäkin.

Hanke jatkuu tammikuun 2023 loppuun.

Digikerhon infotilaisuus to 8.9. klo 13 seurakuntakeskuksella. Digikerhoon voi ilmoittautua infotilaisuudessa tai ottamalla yhteyttä Soile Sääksvuoreen, p. 050 533 1296 tai soile.saaksvuori@evl.fi.

2022-09-05 10:22:31.0