Seurakuntavaalien ehdokasmäärä pienessä kasvussa Joensuussa

tekstit uskottu toivottu rakastettu, #seurakuntavaalit ja Suomen ev.lut. kirkko värillisellä pohjalla

Seurakuntavaalien ehdokasasettelu on päättynyt ja alustava tieto Joensuun evankelisluterilaisten seurakuntien ehdokkaiden määrästä on selvillä. Ehdokasmäärä kasvoi hieman viime vaaleihin verrattuna. Kasvuun vaikutti muun muassa ehdokkaiden määrän nousu Enon ja Rantakylän seurakunnissa. Lopulliset tiedot ehdokkaista saadaan seurakuntien vaalilautakunnilta lokakuun alussa.

Alustavien tietojen mukaan Joensuun seurakuntien kuuteen seurakuntaneuvostoon on kaikkiaan ehdolla noin 120 ehdokasta. Viime vaaleissa vuonna 2018 ehdokkaita seurakuntaneuvostoihin oli 117. Yhteiseen kirkkovaltuustoon pyrkii yhteensä noin 95 ehdokasta. Myös edellisissä seurakuntavaaleissa yhteiseen kirkkovaltuustoon oli ehdolla 95 ehdokasta.

Joensuun evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 51 jäsentä. Valtuuston jäsenten paikkojen jako on tehty yhtymään kuuluvien seurakuntien lukumäärän sekä seurakuntien edellisen vuodenvaihteen väkilukujen perusteella. Enon seurakunnasta yhteiseen kirkkovaltuustoon valitaan 5 jäsentä, Joensuusta 14, Pielisensuusta 12, Pyhäselästä 6, Rantakylästä 10 ja Vaara-Karjalasta 4. Seurakuntaneuvostoihin valitaan 10–14 jäsentä seurakunnasta riippuen.

Seurakuntavaaleissa äänioikeus jo 16-vuotiailla

Suomen evankelisluterilaisiin seurakuntiin valitaan marraskuussa yhteensä noin 8000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät muun muassa siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, miten rahat jaetaan, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan.

Joensuun evankelisluterilaisen seurakuntayhtymän alueella toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan luottamushenkilöt Joensuun kuuden evankelisluterilaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon. Seurakuntaneuvosto johtaa seurakunnan toimintaa ja yhteinen kirkkovaltuusto johtaa puolestaan seurakuntayhtymää. Ehdokkaaksi voi asettua molempiin vaaleihin tai vain toiseen.

Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus. Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, vaan kirkon jäsenyys riittää. Ennakkoäänestys järjestetään 8.–12.11.2022 ja varsinainen äänestyspäivä on 20.11.2022.

2022-09-16 20:19:52.0