Reilun kaupan viikko näkyy seurakunnissa

Kuvassa nainen kahvipensaiden keskellä.

Kuva: Christoph Köstlin, Reilu kauppa ry/Fairtrade Finland

Ensi viikolla vietetään Reilun kaupan viikkoa, joka näkyy ainakin Joensuun, Pyhäselän ja Vaara-Karjalan ev.lut. seurakunnassa.

Joensuun seurakuntakeskuksella Toimentuvassa (Kirkkokatu 28) on maisteltavana Reilun kaupan suklaata ja kahveja Toimentuvan aukioloaikoina maanantaista torstaihin kello 9–15.30 ja perjantaina kello 9–14. Lisäksi Reilun kaupan suklaata tarjotaan Reilun kaupan viikolla torstaina turinatorstain ja torstaimessun kirkkokahvien yhteydessä.

Reilun kaupan tuotteita voi ostaa myös seurakuntakeskuksen Duka-puodista. Duka-puodin tuotto ohjataan suoraan Joensuun seurakunnan kautta kehitysyhteistyöhön, lähetystyön nimikkokohteisiin sekä nimikkolähettien työn tukemiseen. Yhteistyössä ovat mukana Naisten Pankki ja Joensuu-Ghana -seura.

Lisäksi Reilun kaupan kahvia tarjotaan ja Reilua kauppaa esitellään perjantaina 14.10. kello 10–13 kirpputori-kahvilassa Lahjanpuiston kerhohuoneella Hammaslahdessa (Lahjantie 10).

Vaara-Karjalan seurakunnassa Reilun kaupan tuotteet ovat korostetusti esillä seurakunnan kerhoissa tarjoilun yhteydessä.

Reilu kauppa on sertifiointijärjestelmä, joka ottaa huomioon ihmisoikeudet ja ympäristön. Vuosittain järjestettävä Reilun kaupan viikko muistuttaa suomalaisia Reilun kaupan olemassaolosta ja siitä, miten jokainen voi vaikuttaa vastuullisilla ostosvalinnoillaan. Teemaviikolla Reilun kaupan jäsenjärjestöt, yhteistyökumppaneina olevat yritykset sekä Reilun kaupan kaupungit, kunnat, seurakunnat, koulut ja korkeakoulut nostavat Reilua kauppaa esille tavallista paremmin.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnista Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän ja Vaara-Karjalan seurakunnat ovat Reilun kaupan seurakuntia. Se tarkoittaa, että seurakuntien verorahoilla hankitaan tuotteita, joiden avulla edistetään oikeudenmukaisempaa maailmankauppaa ja ihmisoikeuksia.

2022-10-07 09:34:29.0