Pyhäinpäivänä muistetaan vainajia – seurakunnat tarjoavat rastiratoja hautausmailla lapsiperheille sekä hiljentymistä kirkoissa ja konserteissa

Joensuun hautausmaan muistelupaikka.jpg

Joensuun, Rantakylän ja Pielisensuun seurakunnat järjestävät lapsiperheille suunnatun pyhäinpäivän rastiradan lauantaina 5.11. kello 16–18 Joensuun hautausmaalla (Rauhankatu 4). Nyt toista kertaa järjestettävän tapahtuman tarkoituksena on tehdä pyhäinpäivän perinteitä tutuiksi lapsiperheille. Lisäksi rastirata antaa vanhemmille tukea keskusteluun lasten kanssa vaikeasta aiheesta, kuolemasta.

Rastiradalle on sijoitettu pyhäinpäivään liittyviä tehtäväpisteitä. Ristinkappelilta lähtevällä kierroksella pääsee muun muassa poseeraamaan enkelin kanssa, halaamaan lohtunallea tai kirjoittamaan taivaspostia henkilölle, jota kaipaa. Kierrokseen kuuluu myös mehutarjoilu. Reitille kannattaa ottaa mukaan oma taskulamppu sekä hautakynttilä, jos sellaisen haluaa koristella ja sytyttää hautausmaalle. Reitin sähköinen kartta löytyy tästä linkistä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Myös Vaara-Karjalan seurakunta järjestää pyhäinpäivän rastipolun perheen pienimmille ja heidän vanhemmilleen Kirkkoseikkailu-tapahtuman merkeissä. Tuupovaaran hautausmaalla kierretään rasteja lauantaina 5.11. kello 17 (Ristolantie 6) ja Kiihtelysvaaran hautausmaalla sunnuntaina 6.11. kello 18 (Kiihtelystie 107). Molemmissa tapahtumissa on glögi- ja mehutarjoilu.

Enon hautausmaalla (Kirkkotie 12, Eno) on omatoimisesti kierrettävä pyhäinpäivän polku viikolla 44. Siunauskappelin ilmoitustaulun luota lähtevällä polulla on tehtäväpisteitä lapsille ja aikuisille. Pimeän aikaan rastirataa kierrettäessä kannattaa ottaa mukaan oma taskulamppu.

Pyhäinpäivä on valon juhla – kuolleita läheisiä muistetaan sytyttämällä kynttilöitä hautausmailla ja kirkoissa

Pyhäinpäivänä vietetään vainajien ja edesmenneiden pyhien muistopäivää. Tällöin hautausmaita koristavat kynttilämeret. Kynttilöiden sytytys on symboli iankaikkisuuden toivosta ja uskosta kuoleman jälkeiseen elämään.

Joensuussa läheisiä voi muistaa esimerkiksi viemällä kynttilän läheisen haudalle tai hautausmailla sijaitseville muualle haudattujen muistelupaikoille. Joensuun hautausmaalla käydessä voi myös pistäytyä hiljentymässä Ristinkappelilla, joka on auki kello 13 alkavan Oi muistatko vielä -konsertin jälkeen kello 18 saakka.

Noljakan kirkolla on perinteiseen tapaan Kynttilämäki-tapahtuma, jossa kirkon pihalla sijaitsevaan kynttiläristiin voi tuoda oman muistokynttilän ja hiljentyä kynttilän valossa kello 15–18 välisenä aikana.

Kynttilämäki on osa kaikille avointa Messy Church -tapahtumaa, jota vietetään Noljakan kirkossa kello 15–17.30. Pyhäinpäivän Messy Churchin teemana on kurpitsakirkko. Päivän raamatunkertomukseen tutustutaan luovasti ja toiminnallisesti useilla eri toimintapisteillä. Juhlahetkessä vietetään ehtoollista, ja kirkkohetken päätteeksi ruokaillaan pinaattiletuilla ja donitseilla.

Kaikissa Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän seurakunnissa vietetään pyhäinpäivänä myös kirkkohetkeä, jossa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakunnan jäseniä lukemalla heidän nimensä ja sytyttämällä kynttilöitä heidän muistolleen.

Joensuun ja Enon seurakunnissa tilaisuutta vietetään messun yhteydessä, Joensuun kirkossa kello 10 ja Enon kirkossa kello 16 alkavan messun jälkeen erillisessä tilaisuudessa. Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla pyhäinpäivän kirkkohetki on kello 13, Tuupovaaran kirkossa kello 16, Pielisensuun kirkossa kello 17 ja Rantakylän ja Pyhäselän kirkoissa kello 18.

Musiikista lohtua pyhäinpäivään

Joensuun ev.lut. seurakunnissa järjestetään pyhäinpäivänä 5.11. myös kaksi konserttia. Joensuun konservatorion laulunopiskelijoiden perinteinen Oi muistatko vielä -pyhäinpäiväkonsertti kuullaan Joensuun hautausmaan Ristinkappelilla kello 13. Konserttia säestää Jaroslava Kotorova.

Rantakylän kirkossa järjestetään Kristallivirta-kynttiläkonsertti kello 15. Konsertissa esiintyvät Liisa Karhu (viulu ja alttoviulu) ja Henna Hirvikangas (piano).

Molempiin konsertteihin on vapaa pääsy, ja halutessaan niihin voi ostaa vapaaehtoisen käsiohjelman (10 euroa). Oi muistatko vielä -konsertin vapaaehtoisen käsiohjelman tuotto menee opiskelijoiden stipendirahastoon.

**********'

Muokattu 25.10.2022 klo 10.49, lisätty linkki Pyhäinpäivän rastiradan verkkosivulle.

2022-10-24 10:19:00.0