Päihteisiin kuolleita muistetaan keskiviikkona 9.11.

paihteisiin-kuolleiden-muistopaiva-pixel2013-pixabay.jpg

Joensuun Siniristi ry ja Joensuun ev.lut. seurakunnat järjestävät Päihteisiin kuolleiden muistotilaisuuden keskiviikkona 9.11. klo 18.15 Joensuun Matkustajasataman taideaukiolla. Tilaisuudessa muistopuheen ja musiikkia esittävät pastori Salla Romo sekä kirkkoherra Tapani Nuutinen. Tilaisuudessa on mahdollisuus sytyttää kynttilä alkoholiin tai huumeisiin kuolleen läheisen muistolle.

Ennen muistotilaisuutta, kello 16.30 järjestetään Tarinani Sinulle III -kokemusasiantuntijaluento Pakkahuoneella, jossa tarinansa kertoo tyttärensä huumeille menettänyt Jaana.

– Olen äiti, jonka 18-vuotias tytär kuoli huumeisiin. Kolme vuotta epäuskoisuutta, pelkoa, vihaa, tuskaa, toivoa, kyyneleitä, onnentunteita, pettymystä ja kaikesta huolimatta suurta rakkautta, joka ei kuitenkaan riittänyt, Jaana sanoo.

Päihdekuolemat ovat usein vaiettuja ja häpeää aiheuttavia kuolemia. Niihin liittyy paljon hankalia tunteita kuten surua, vihaa, raivoa, syyllisyyttä ja myös helpotusta. Lisäksi niihin liittyy pelkoa siitä, että menetys mitätöidään.

Päihteisiin kuolleiden muistotilaisuudessa suru saa kuitenkin tulla näkyväksi.

2022-11-03 11:06:54.0