Kiirastorstain iltana alttari puetaan mustaan, mutta pääsiäisyönä syttyvät kynttilät

Alttari, jossa musta alttarivaate. Alttarin päällä on maljakoissa viisi punaista ruusua ja alttarin takana ...

Pääsiäinen on kirkkovuoden suurin juhla, jota vietetään Joensuun ev.lut. seurakunnissa jumalanpalvelusten ja muiden tilaisuuksien merkeissä. Pääsiäisajan jumalanpalveluksissa Kristuksen kärsimyksen ja ylösnousemuksen tapahtumia tuodaan ilmi liturgisilla elementeillä, väreillä ja musiikilla.

Kiirastorstain viisi ruusua symboloivat Kristuksen viittä haavaa

Kiirastorstain iltamessuissa muistellaan opetuslasten viimeistä ateriaa, jonka he viettivät Jeesuksen kanssa. Messun lopussa aletaan siirtyä jo pitkäperjantain tunnelmiin, alttari riisutaan kynttilöistä ja kankaista, ja se verhotaan mustaan surun ja kuoleman merkiksi. Alttarille tuodaan viisi punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa.

Kiirastorstain iltamessut to 6.4.

• klo 18 Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Tuupovaaran kirkoissa sekä Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla
  • klo 19 Joensuun, Noljakan ja Pielisensuun kirkoissa
  • klo 20 Utran kirkossa

Lisäksi kiirastorstaina on viittomakielinen messu kello 17.30 Hukanhaudan seurakuntatalossa.

Pitkäperjantaita vietetään hiljaisuudessa

Pitkäperjantai on kirkkovuoden ainoa surujuhla. Silloin on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Kirkoissa vietetään pitkäperjantaina sanajumalanpalvelus eli jumalanpalvelus ilman ehtoollista. Kellot ja urut ovat hiljaa. Alttarilla on vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi. Kukkina käytetään pelkästään viittä punaista ruusua. Liturginen väri on musta.

Pitkäperjantain sanajumalanpalvelukset pe 7.4. klo 10

• Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Tuupovaaran kirkoissa

Kristuksen kuolinhetken hartaudet ja rukoushetket pe 7.4. klo 15

• Noljakan kirkossa sekä Reijolan ja Kiihtelysvaaran seurakuntataloilla

Pääsiäisen kynttilät kuvaavat kuoleman pimeyden väistymistä

Pääsiäisenä juhlitaan Jeesuksen ylösnousemusta. Pääsiäisen juhla alkaa jo lauantain ja sunnuntain välisenä pääsiäisyönä, jolloin seurakunnissa vietetään pääsiäisyön messua. Sen yhteydessä sytytetään kynttilät, jotka kuvaavat nousevaa aurinkoa ja kuoleman pimeyden väistymistä. Alttarin liturginen väri on valkoinen.

Pääsiäisyön jumalanpalvelukset la 8.4.

• klo 22 pääsiäisyön tuomasmessu Rantakylän kirkossa
  • klo 22 pääsiäisyön messu Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla
  • klo 23 pääsiäisyön kaksikielinen kansainvälinen messu (suomi-englanti) Joensuun kirkossa
  • klo 23 pääsiäisyön Taizé-messu Pielisensuun kirkossa

Pääsiäispäivän messut su 9.4.

• klo 10 Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän, Pyhäselän, Enon ja Tuupovaaran kirkoissa
  • klo 12 Noljakan kirkossa
  • klo 13 Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla

2. pääsiäispäivän jumalanpalvelukset ma 10.4.

• klo 10 messu Joensuun ja Pielisensuun kirkoissa sekä Reijolan seurakuntatalolla ja sanajumalanpalvelus Rantakylän ja Enon kirkoissa
  • klo 15 Messy Church teemalla Pääsiäisen ilo Noljakan kirkossa
  • klo 18 iltamessu Rantakylän kirkossa (Rauhanyhdistyksen kirkkopyhä)

Pääsiäisen ajan jumalanpalvelukset, musiikkitilaisuudet ja kaikki muut tapahtumat löytyvät kootusti Joensuun seurakuntien Hoosianna.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä-sivustolta.

2023-04-03 11:40:00.0