Nuorille suunnattu SaapasKahvila aukeaa seurakuntakeskukselle

Mies istuu kahvikuppi kädessä sohvalla, sohvan takana seinällä on koko seinän kokoinen maalaus, jossa on jä...

Erityisnuorisotyöntekijä Matti Nevalainen Saappaan uusissa tiloissa.

Joensuun seurakuntakeskukselle entisen keskusrekisterin tiloihin (Kirkkokatu 28) avataan nuorille suunnattu SaapasKahvila 21.4. Etsivää nuorisotyötä tekevä Palveluoperaatio Saapas toimii jo nyt uudesta tilasta käsin. Jatkossa samoissa tiloissa toimiva kahvila on auki perjantai-iltaisin kello 19–23.

– Uuden tilan positiivinen puoli on se, että sinne voimme ottaa myös nuoria sisälle, aiemmin tämä ei ollut mahdollista, kertoo Joensuun seurakuntayhtymän erityisnuorisotyönohjaaja Matti Nevalainen, joka ohjaa Saappaan toimintaa Joensuussa.

Palveluoperaatio Saapas on yksi ev.lut. kirkon nuoriso- ja erityisnuorisotyön muoto. Joensuussa Saapas on Moottoripaja-toiminnan ohella näkyvin osa Joensuun seurakuntayhtymän erityisnuorisotyötä. Sen puitteissa etsitään ja kohdataan niitä lapsia, nuoria ja perheitä, jotka tarvitsevat erityistä tukea, ja ollaan läsnä siellä, missä nuoretkin viettävät aikaansa: ostareilla, kouluilla ja verkossa.

Saappaan toimintamuodoista tunnetuin lienee KatuSaapas. Se päivystää Joensuussa kaduilla joka perjantai kello 20–01 lukuun ottamatta kesäaikaa, jolloin päivystyksiä on harvemmin, ja joulu-helmikuun talvitaukoa, jolloin toimitaan, mikäli on tarvetta. Saapas päivystää myös tapahtuma-aikoina kuten uutena vuotena, vappuna ja koulujen päättymisviikonloppuina.

Suurin tarve Saappaan päivystykselle on Joensuun keskustassa, mutta päivystysiltoina saapaslaiset käyvät usein myös Rantakylässä, Utrassa, Noljakassa ja Marjalassa, ajoittain myös Nepenmäen suunnalla ja Reijolassa. Tarpeen mukaan Saapas päivystää myös Joensuun muissa taajamissa ja välillä Kontiolahden ja Liperinkin puolella.

– Lisäksi teemme NettiSaapasta, jossa kohtaamme nuoria heidän käyttämillään nettifoorumeilla kuten Instagramissa, TikTokissa, YouTubessa sekä SaapasChatissa TukiNetissa. Festaritoimintaa ylläpidämme Joensuun näkökulmasta erityisesti Ilosaarirockissa ja tarpeen ja toiveiden mukaan muuallakin. KouluSaapas-toiminnan olemme myös aloittaneet Tulliportinkadun Norssilla yläkoulun ja lukion puolella. Pari muuta koulua on ollut kiinnostunut toiminnan aloittamisesta, Nevalainen kertoo.

Saappaan toiminta järjestetään päätoimisen erityisnuorisotyönohjaajan lisäksi vapaaehtoisten voimin, joita Saappaan listalla on noin 20. Heistä aktiivisia on hieman alle 10. Uusia koulutetaan vuosittain.

Nevalainen uskoo Saappaan toiminnalla olevan suuri merkitys, sillä nuoret kaipaavat luotettavia aikuisia, jotka ovat kiinnostuneita nuorten kohtaamisesta, auttamisesta ja tukemisesta.

– Saapaslaiset auttavat nuoria monin tavoin ja tutun saapaslaisen ja Saappaan logon avulla moni nuori saa oikeasti tukea oman elämänsä kysymyksiin.

SaapasKahvila perjantaisin 21.4. alkaen klo 19–23 Joensuun seurakuntakeskuksella, Kirkkokatu 28. Sisäänkäynti rakennuksen puolessa välissä olevasta ovesta.

2023-04-17 14:56:00.0