Lintuaiheinen rastireitti Vaiviossa osana Lasten lintuviikkoa

Peipponen männyn oksalla, taustalla männynhavuja.

Vaivion luontopolulla on kierrettävänä lintuaiheinen rastireitti 15.–31.5.2023. Rastireitti on osa valtakunnallista Lasten lintuviikkoa, jonka tarkoituksena on tutustua lintuihin ja lintuharrastukseen etsimällä merkkejä lintujen pesinnästä. Merkkejä pesinnästä voivat olla esimerkiksi laulava, pesämateriaaleja kantava tai mahdolliseen pesäpaikkaan usein pujahtava lintu. Lintulajien tunnistamista ei vaadita.

Rastireitti on maksuton ja ikärajaton eikä sen kulkeminen vaadi ennakkoilmoittautumista. Reitin lähtöpiste sijaitsee Vaivion kurssikeskuksen parkkipaikalla, josta lähtevät opasteet läpi koko reitin. Kierroksen pituus on noin kaksi kilometriä. Polku on leveä ja helppokulkuinen, joskin korkeuserojakin löytyy.

Luontopolun varrella on laavu, jossa on mahdollisuus osallistua arvontaan. Arvonnasta voi voittaa lintuaiheisia palkintoja. Laavulta saa mukaan myös ilmaisen linnunpöntön, joskin pönttöjä on rajoitettu määrä, 20 kappaletta.

Lasten lintuviikon taustalla ovat BirdLife Suomi, Luonto-Liitto ja Natur och Miljö. Valtakunnallista tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2004 alkaen, ja siihen osallistuu vuosittain useita tuhansia lapsia ja aikuisia.

Lintuaiheinen rastireitti Vaiviossa 15.–31.5.2023. Lähtö Vaivion kurssikeskuksen parkkipaikalta, Vaiviontie 21b, 83460 Harinjärvi.

2023-05-03 14:53:00.0