Kahvisiipi kutsuu virkistymään – Pekka Simojoki musisoi avajaiskonsertissa perjantaina 19.5.

Kuvituskuva, jossa taustalla kolmion muotoinen kirkon torni, jonka päällä risti. Kolmion juuresta lähtee si...

Pielisensuun kirkon sivusiivessä on toiminut huhtikuun alusta lähtien Kahvila-olkkari Kahvisiipi, jonka avajaisia vietetään konsertin merkeissä perjantaina 19.5. Pielisensuun kirkon puistossa pidettävässä avajaiskonsertissa esiintyy pitkän linjan gospelmuusikko Pekka Simojoki. Konsertin jälkeen on kahvitarjoilu.

Kahvisiipi on yhteisöllinen tila, jonne kuka vain saa tulla kahvittelemaan, lepäämään tai ihan vain oleskelemaan arkisin kello 10–14 välillä. Tarjolla on kahvia, teetä ja pientä suolaista ja makeaa syötävää vapaaehtoista maksua vastaan. Lisäksi Kahvisiivessä voi pelata lautapelejä, neuloa tai värittää, ja lapsille on leluja. Olkkarin pienemmässä huoneessa on tarjolla luettavaa.

Ajatus kaikenikäisten yhteisestä olohuoneesta on muhinut jossain muodossa jo useamman vuoden ajan Pielisensuun seurakunnassa. Sysäyksen asialle antoi syksyllä 2021 pidetty Art of Hosting -koulutus, johon osallistui seurakunnan työntekijöitä ja vapaaehtoisia.

– Meillä on Pielisensuun seurakunnassa keskeinen ajatus, että kirkko voisi olla koti, jossa elämän arki ja pyhä luontevasti kohtaavat, sanoo Pielisensuun seurakunnan kirkkoherra Tiina Reinikainen.

Kahvisiipi on kunnostettu kirkon kupeessa sijaitsevaan vanhaan seurakuntamestarin asuntoon, joka oli perusteellisen remontin tarpeessa. Remontti rahoitettiin testamenttivaroin.

– Saimme reilu vuosi sitten testamenttilahjoituksena seurakuntalaisemme Sirkka Vänskän asunnon. Asunto myytiin, ja siitä saaduilla varoilla päätimme remontoida tämän asunnon kyseiseksi toimitilaksi, Reinikainen toteaa.

Remontin suunnittelusta ja asunnon sisustussuunnittelusta vastasivat Riverian opiskelijat Jaana Hauskamaa ja Felicia Jönsson opinnäytetyönään.

Kahvila-olkkari Kahvisiiven avajaiskonsertti pe 19.5. klo 17 Pielisensuun kirkon puistossa, muusikkona Pekka Simojoki. Ota mukaan oma viltti, retkijakkara tai muu istuin. Sateen sattuessa konsertti on kirkkosalissa. Konsertin jälkeen on kahvitarjoilu. Kahvila-olkkari Kahvisiipi Pielisensuun kirkolla avoinna arkisin ma–pe klo 10–14. Sisäänpääsy vesitornin puolelta.

2023-05-08 10:08:00.0