Liedpari Mari-Anni Hilander ja Kristian Attila aloittavat kesän iltamusiikkisarjan

Piirroskuva, urkupillejä, kitara, sello, teksti iltamusiikki.

Kesän 2023 iltamusiikkisarja käynnistyy sunnuntaina 4.6. sopraano Mari-Anni Hilanderin ja pianotaiteilija Kristian Attilan Kesäöitä ja -päiviä -konsertilla Joensuun kirkossa. Konsertti alkaa kello 19. Muut iltamusiikkisarjan konsertit alkavat kello 18.

Kesäöitä ja -päiviä -konsertissa kuullaan tuttuja, kesäisiä suosikkeja mutta myös harvemmin esitettyjä teoksia. Säveltäjäniminä muun muassa Oskar Merikanto, Jean Sibelius sekä Franz Schubert, runoilijoista mainittakoon kansallisrunoilijamme Eino Leino, Uuno Kailas sekä Bo Bergman.

Liedpari Mari-Anni Hilander sekä Kristian Attila ovat tehneet sekä taiteellista että pedagogista yhteistyötä jo parinkymmenen vuoden ajan. Mari-Anni Hilander on toimii aktiivisesti esiintyvänä taiteilijana, freelance-muusikkona sekä laulupedagogina Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikössä.

Kristian Attila on vakiinnuttanut paikkansa lied- ja oopperamusiikin parissa työskentelevien pianistiemme ja opettajiemme eturivissä. Hän toimii Sibelius-Akatemian laulumusiikin aineryhmän ja oopperakoulutuksen lehtorina. Vuodesta 2016 alkaen hän on toiminut myös Savonlinnan Musiikkiakatemian taiteellisena johtajana.

Iltamusiikkisarjassa 15 konserttia

Kaikkiaan tämän kesän iltamusiikkisarjassa kuullaan 15 konserttia Joensuun ja Utran kirkoissa. Luvassa on jälleen monipuolinen kattaus laulua, urkumusiikkia, viulua, selloa, kitaraa, kanteletta ja huilua pitkän linjan ammattilaisilta. Kesän aikana kuullaan muun muassa Ella Kinnusta (laulu), Auli Kostamoa (huilu) ja Svetlana Lavrenchukia (piano), Liisa Karhua (viulu ja alttoviulu) ja Miina Hiltusta (piano) sekä pianotaiteilija Janne Maaralaa. Gospelin grand old man René Laulajainen pitää perinteisen konsertin sunnuntaina 13.8. Joensuun kirkossa.

Elokuun lopulla Utran kirkossa vietetään kokonaista iltamusiikkiviikonloppua pe–su 18.–20.8., joka ilta kello 18. Iltamusiikkisarjan päättää Mikko Korhosen Improvisaatiokonsertti Rantakylän kirkossa sunnuntaina 27.8. kello 18.

Iltamusiikkisarjan lisäksi musiikin ystäviä hemmotellaan kesän aikana keskipäivän musiikkihetkillä, joita vietetään keskiviikkoisin kello 12–12.30 Joensuun kirkossa. Keskipäivän musiikkihetket aloitettiin vuoden alussa Joensuun kirkon 120-vuotisjuhlan kunniaksi, ja ne ovat nopeasti vakiinnuttaneet asemansa. Konserteissa esiintyvät vaihtelevasti seurakunnan kanttorit sekä muusikkovierailijat. Keskipäivän musiikkihetket jatkuvat myös syksyllä.

Iltamusiikkisarjan ja keskiviikon keskipäivän konsertteihin on vapaa pääsy.

Iltamusiikit Joensuun ja Utran kirkoissa kesällä 2023

• Su 4.6. klo 19 (huom. aika!) Joensuun kirkko: ”Kesäöitä ja -päiviä” Mari-Anni Hilander, laulu; Kristian Attila, piano
  • Su 11.6. klo 18 Utran kirkko: ” Soitto kesälle” Ella Kinnunen, laulu; Auli Kostamo, huilu; Svetlana Lavrenchuk, piano
  • Su 18.6. klo 18 Joensuun kirkko: ”Urkujen ilmaisuvoimaa” Tuomas Pyrhönen, urut
  • Su 25.6. klo 18 Utran kirkko: ”Keskikesän iltamusiikki” Liisa Karhu, viulu ja alttoviulu; Miina Hiltunen, piano
  • Su 2.7. klo 18 Joensuun kirkko: ”Kesäillassa soi” Sofia Kortelainen, viulu; Ville Kivivuori, sello; Jussi Tiainen, piano
  • Su 9.7. klo 18 Utran kirkko: ”Laineiden lailla” Duo Lux; Marja Nevakallio, kantele ja laulu; Sandy Ahjo, huilu ja laulu
  • Su 16.7. klo 18 Joensuun kirkko: ”Beautiful Raven” Katja Vanttaja, piano
  • Su 23.7. klo 18 Utran kirkko: ”Kesäilta pianotaiteilija Janne Maaralan seurassa” Janne Maarala, piano
  • Su 30.7. klo 18 Joensuun kirkko: ”Tyttö ja kuolema” Taiga-kvartetti
  • Su 6.8. klo 18 Utran kirkko: ”Elokuisen valon tunnelmia” Katariina Zaborsky, viulu; Tatu Eskelinen, piano
  • Su 13.8. klo 18 Joensuun kirkko: Réne Laulajainen
  • Pe 18.8. klo 18 Utran kirkko: ”Loppukesän säveliä” Tiina Karhu-Ahtonen, piano; Heidi Lehtoranta, viulu
  • La 19.8 klo 18 Utran kirkko: "Kaksi kitaraa" Touko Saranpää, kitara; Santeri Piippponen; kitara
  • Su 20.8 klo 18 Utran kirkko: "Heijastuksia kesäillassa" Ville Kivivuori, sello; Janne Piipponen, piano
  • Su 27.8. klo 18 Rantakylän kirkko: ”Improvisaatiokonsertti” Mikko Korhonen, urut

Uutista muokattu 29.5.2023 klo 9.58: Lisätty Renén sukunimi Laulajainen ja poistettu maininta Gospelfestareista hänen nimensä yhteydestä.

Thu May 25 16:24:00 EEST 2023