Joensuun ev.lut. seurakunnat järjestävät juhlia juhannusaattona

Juhannusruusuja ja ruusupensaan lehtiä, taustalla nurmikkoa.

Lauantaina 24.6. vietetään Johannes Kastajan syntymäpäivää, juhannusta. Johannes Kastaja oli Jeesuksen edelläkävijä, joka kulki Jordanin seudulla ja kehotti ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen syntien anteeksi saamiseksi. Raamatun mukaan hän syntyi puoli vuotta ennen Jeesusta. Siksi juhannusta vietetään puoli vuotta ennen joulua. Suomessa juhannuspäivä on aina kesäkuun 19. päivää seuraava lauantai.

Joensuun ev.lut. seurakunnat järjestävät perjantaina 23.6. juhannusaaton juhlia, joiden ohjelmassa on muun muassa yhteislaulua, hartauksia ja herkullista tarjoilua.

Männikköniemen kesäkodilla (Vainoniementie 2) juhannusaaton juhlinta alkaa kello 17.30, kun tarjoilupisteet avautuvat. Tarjoilun tuotto ohjataan lähetystyölle. Ohjelma alkaa kello 18, ja se sisältää sanaa, säveliä ja kolehdin. Tilaisuuden järjestävät Joensuun seurakunta ja Pohjois-Karjalan Ev.lut. Kansanlähetys.

Rantakylän kirkon pihassa (Rantakylänkatu 2) vietetään juhannusaaton juhlaa kello 18 alkaen, jolloin nostetaan lippu tankoon. Ohjelmassa on yhteislaulua, hartaus, makkaranpaistoa ja kahvittelua. Vapaaehtoinen maksu Kirkon Ulkomaanavulle. Tapahtuman järjestää Rantakylän seurakunta.

Sulkulan kodalla (Kesärannantie 10) kello 18 alkavaa juhannusaaton juhlaa vietetään musiikin, yhteislaulun, kesäisten ajatusten ja hartauden merkeissä. Tilaisuudessa on makkara- ja kahvitarjoilu. Sulkulan kodan juhannusaaton juhlan järjestää Pielisensuun seurakunta.

Reijolan rannassa (Haapaniementie 53) juhannusaaton juhla alkaa kello 18 hartaudella. Tilaisuudessa lauletaan kesäisiä lauluja ja virsiä. Tapahtuman järjestää Pyhäselän seurakunta sekä Reijolan Eläkkeensaajat ry.

Juhannuspäivää 24.6. vietetään kello 10 alkavien juhannuspäivän jumalanpalvelusten ja messujen merkeissä. Joensuun, Pielisensuun, Rantakylän ja Enon kirkoissa on messu eli ehtoollisjumalanpalvelus, Pyhäselän kirkossa on sanajumalanpalvelus ja Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla vietetään kansanlaulukirkkoa.

2023-06-19 10:50:06.0