Ekaluokkalaiset saatellaan koulutielle siunauksin

Kuvituskuva, jossa tyttö on hypännyt ilmaan, tytöllä on sylissään kasa koulukirjoja ja hänelle on piirretty...

Koulun aloittaminen on yksi elämän taitekohdista. Seurakunnissa halutaan olla mukana tärkeässä elämänvaiheessa ja pyytää Jumalan siunausta ja varjelusta lapsille. Joensuun ev.lut. seurakunnissa ekaluokkalaisia siunataan koulutielle elokuun aikana. Tilaisuuksiin kutsutaan koulunsa aloittavien lisäksi heidän vanhempiaan, sisaruksiaan, isovanhempiaan ja kummejaan.

Pyhäselän, Joensuun ja Rantakylän seurakunnissa ekaluokkalaiset siunataan koulutielle sunnuntaina 6.8.2023. Pyhäselän kirkossa kouluun lähtevien siunaus tapahtuu kello 10 alkavan messun yhteydessä, ja kirkonmenojen jälkeen on kirkkokahvit ja jätskit kirkossa. Noljakan kirkossa vietetään perhemessua kello 13, ja sen yhteydessä siunataan koulunsa aloittavat. Perhemessun jälkeen nautitaan jätskitarjoilusta. Rantakylän kirkossa ekaluokkalaiset siunataan koulutielle kello 16 alkavassa tilaisuudessa, jonka jälkeen on ohjelmaa sekä pizza- ja jätskitarjoilu.

Pielisensuun seurakunnassa koulunsa aloittaneet lapset siunataan keskiviikkona 9.8. kello 18 Pielisensuun kirkossa, jossa on toiminnallinen kirkkohetki ja jätskitarjoilu.

Enon seurakunnan ekaluokkalaiset siunataan keskiviikkona 16.8. kello 18 Enon seurakuntatalolla. Samalla siunataan myös esikoulunsa aloittaneet lapset.

Vaara-Karjalan seurakunnassa koulunsa aloittaneiden siunaamistilaisuus on sunnuntaina 20.8. kello 12 Kiihtelysvaaran seurakuntatalolla. Tapahtumaan sisältyy toimintapisteitä, hartaus ja kirkkokahvit.

2023-07-31 10:49:00.0