Tuu mukkaan! Vapaaehtoistoiminnan messuilla mukana 35 Joensuun alueella toimivaa yhdistystä

Piirroskuva, jossa kuusi erilaita, iloista ihmistä pitelevät edessään kylttiä, jossa lukee Tuu mukkaan!

Joensuun seurakuntakeskuksella (Kirkkokatu 28) järjestetään tiistaina 19. syyskuuta Tuu mukkaan! Vapaaehtoistoiminnan messut, jossa voi tutustua Joensuun alueen vapaaehtoistoimintaan sekä kuulla vapaaehtoisten omia kokemuksia.

Kello 16 alkava tapahtuma sisältää vapaaehtoistehtävien esittelyä, haastatteluja, Velmut-yhtyeen musiikkiesityksen ja Rankidsien tanssiesityksen. Messuilla on myös onnenpyörä, Taiteista tunteisiin -polku, Joensuun Ladun toimintapiste, digineuvontaa sekä Naisten Pankin askartelu- ja käsityöpiste. Perheen pienimmät on huomioitu ohjatulla toiminnalla ja lasten toimintapisteellä. Tarjolla on grillimakkaraa ja pullakahvit.

Vapaaehtoistoiminnan messut järjestetään nyt toista kertaa, ja uutena juttuna siinä on tänä vuonna mukana 35 Joensuun alueella toimivaa yhdistystä esittelemässä toimintaansa. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymä ja Pohjois-Karjalan vapaaehtoistoiminnan verkosto.

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Leena Mgaya odottaa tapahtumaan 200 kävijää. Viime vuonna kävijämäärä oli noin 100.

– Odotan, että ihmiset voisivat yllättyä siitä, miten laajalla kentällä vapaaehtoistyötä tehdään Joensuun alueella. Mahdollisuuksia riittää!

Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymässä on ainakin kolmisenkymmentä erilaista vapaaehtoistehtävää muun muassa ystävätoiminnassa, musiikkiryhmissä, pienryhmien ohjaajana, arkunkantajana, Dukassa myyjänä tai vaikkapa tilaisuuksien striimaajana tai tallenteiden tekstittäjänä.

Mgayan mukaan suurin tarve tällä hetkellä on ystävätoiminnalle.

– Aina on tarvetta kuuntelijalle, keskustelijalle, lenkkikaverille. Aina on ihmisiä, jotka odottavat vapaaehtoista.

Tuu mukkaan! Vapaaehtoistoiminnan messut ti 19.9. klo 16–19 Joensuun seurakuntakeskuksessa (Kirkkokatu 28).

2023-09-11 09:25:00.0