Kirkon yhteiskuntapäivillä pureudutaan maaseudun ja kaupunkien kohtalonyhteyteen

Kuvituskuva, jossa kuvan vasemmalla puolella maaseutua ja oikealla puolella kaupunkia veden äärellä. Kuvass...

Joensuussa 21.–22. syyskuuta järjestettävät Kirkon yhteiskuntapäivät pureutuvat erityisesti maaseudun ja kaupunkien kohtalonyhteyteen. Yksi päivien kohokohdista on perjantaiaamupäivän Hyvinvoiva maaseutu on hyvinvoivien kaupunkien edellytys -tilaisuus, jossa keskustellaan pian julkaistavista Kirkon uusista maaseutulinjauksista.

– Maaseutu ja kaupunkialueet ovat keskinäisriippuvuudessa. Ei ole mahdollista kehittää toista ottamatta huomioon toista, mutta molemmat tarvitsevat omanlaisia toimia, menettelyjä ja rakenteita, toteaa Luonnonvarakeskuksen tutkimusprofessori Hilkka Vihinen, joka luennoi perjantaiaamupäivän tilaisuudessa Joensuun seurakuntakeskuksella.

Hän on mukana myös Kirkon maaseutulinjausten uudistustyöryhmässä. Kirkon maaseutulinjaukset esittävät ratkaisuja siihen, miten eri puolella Suomea vastataan maaseudun voimakkaaseen muutokseen. Muun muassa korona-ajan tuoma monipaikkaisuus ja etätyö sekä seurakuntien ja kuntien väliseen vuorovaikutukseen vaikuttavat sote-ratkaisut ovat luoneet painetta ajantasaistaa vuonna 2015 julkaistuja kirkon edellisiä maaseutulinjauksia.

– Maaseutulinjausta suunniteltaessa olemme ajatelleet seurakunnan roolia nimenomaan maaseudusta käsin. Isoissa seurakunnissa on monissa tapauksissa sekä maaseutu- että kaupunkialueita, Vihinen huomauttaa.

Puhujavieraina muun muassa Markku Pölönen ja Merja Mäkisalo-Ropponen

Rajoilla-teemalla järjestettävät yhteiskuntapäivät sisältävät muutakin mielenkiintoista, teeman mukaista ohjelmaa ja puhujavieraita. Torstaipäivän ohjelmassa on tutustuminen Pohjois-Karjalan rajavartioston toimintaan ja koulutukseen, ja torstai-iltana kuullaan yhteiskunnallisia lauluja ja kantaaottavia puheita ravintola Kerubissa. Näkemyksensä esittää muun muassa elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Markku Pölönen. Musiikista vastaa laulaja-lauluntekijä Ilja Teppo, ja juontajana toimii tietokirjailija ja viestintäasiantuntija Janne ”Rysky” Riiheläinen.

Perjantaina kuullaan Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen aluevaltuuston puheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropposen visiopuheenvuoro. Perjantaina käydään myös paneelikeskustelu maaseudun ja kaupungin kohtalonyhteydestä. Mukana keskustelussa ovat muun muassa ekoteologi Pauliina Kainulainen ja valtiopäiväneuvos, Joensuun kaupunginhallituksen jäsen Matti Väistö.

Perjantain tilaisuudet striimataan, ja niitä on mahdollista seurata YouTubessa Joensuun ev.lut. seurakuntien Toivon tähden -kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Yhteiskuntapäivät kutsuvat rakentamaan yhteistä hyvää

Kirkon yhteiskuntapäivät kutsuvat päättäjiä ja kansalaisia, kirkon työntekijöitä ja seurakuntalaisia rakentamaan yhteistä hyvää. Hyvinvoivat kaupungit tarvitsevat hyvinvoivaa maaseutua, maaseutu tarvitsee hyvinvoivia kaupunkeja.

Kirkon yhteiskuntapäivät järjestetään joka toinen vuosi. Tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017 Tikkurilassa, ja sen jälkeen Kirkon yhteiskuntapäivät on järjestetty kaksi kertaa.

Kirkon yhteiskuntapäivät Joensuussa to–pe 21.–22.9.2023.

Kirkon yhteiskuntapäivien ohjelma: Ohjelma - Kirkon yhteiskuntapäivät (kirkonyhteiskuntapaivat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2023-09-11 12:00:00.0